Det blir ett spännande 2017 i Spanien. 2016 var vändpunkten på flera sätt. Turistindustrin satte rekord med över 71 miljoner utländska resenärer. Enligt Tickets bokningsstatistik för sommarbokningar 2017 är
Spanien klar etta precis som fjolåret. Nära fyra tusen svenskar köpte bostad i solen söder om Pyrenéerna 2016. Och Málaga har seglat upp som svenskarnas favorit. Av Ola Josefsson
Twitter: @JosefssonOla
Vid jultalet till nationen 24 december uppmanade Spaniens kung Felipe VI landets politiker att visa dialog och förståelse. Vi har inte tid för frakturer i samhället i stället gäller respekt och samexistens. Frågan om oberoende (läs Katalonien) nämndes och kungen poängterade att den som bryter mot lagar som garanterar demokrati, en sådan person skapar spänningar och konfrontationer som inte löser någonting.
”Intolerans och exkludering, förnekandet av andra eller föraktet inför andras åsikter, har ingen plats i dagens Spanien” sade han i talet som sändes i samtliga tv-kanaler inför miljontals tittare.
Den spanske monarken talade om enighet i en tid då klyftorna mellan människor ökar. Den ekonomiska krisen var en svår period för många.
En viss återhämtning sker i Spanien men det krävs fler jobb för att stärka den sociala sammanhållningen. Kungen betonade utbildning som nyckeln till framtiden och för ungdomar.
På Costa del Sol och Costa Tropical som Svenska Magasinet i första hand bevakar kunde vi se en klar framgång under fjolåret inom turistnäringen och bostadsmarknaden. Provinshuvudstaden Málaga, en gång i tiden charmig men sliten sydspansk hamnstad, lockar till sig allt fler köpare efter att svenska mäklare etablerat sig i storstan.
Vändningen för Málaga startade på 1990-talet, 1994 om vi ska vara mer exakt. Tre olika borgmästare har sedan dess fått hit Picassomuseum, gjort shoppinggatan Larios bilfri, hamnen har blivit nöjesstråk och tar emot världens största kryssningsfartyg. Höghastighetståget AVE binder ihop Málaga med Spaniens hjärta Madrid på 2 timmar och 40 minuter. Málaga är en kulturstad med högklassig konst där ännu ett museum öppnade i slutet på fjolåret (läs om det på annan plats i tidningen). I utkanten av staden växer den teknoligiska parken, terminal 3 på flygplatsen öppnade för en del år sedan och arbetet med tunnelbanan fortgår.
”Efter Madrid och Barcelona är Málaga den plats med störst intresse att investera i” säger José García, ingenjör och planeringskonsult och ansvarig för utbyggnaden av Plaza Mayor som är ett samarbetsprojekt mellan Sonae och McArthurGlen.
Málaga tog emot 3,5 miljoner turister 2016. 2020 kommer den siffran att ha ökat till fem miljoner. Det börjar bli växtvärk i Málaga som har brist på hotell. Trots att antalet hotellbäddar har ökat med 60 procent på ett decennium. Hotell och turistanläggningar har i dagsläget 12.900 platser i Málaga stad.
Det är värt att tänka på att före 1990-talet hade Málaga endast tre större hotell. Det var Málaga Palacio och två Paradorer. Staden betraktades som en av Spaniens bullrigaste. Den tunga trafiken mellan västra och östra Costa del Sol passerade centrum. Det var smutsigt och värsta Kairotrafik.
1995 inrättades den första turistavdelningen vid Málaga kommun. Planer presenterades att göra staden till turistmål. Tillsammans med Barcelona och Bilbao är Málaga den stad i Spanien där det har hänt mest sedan 1992. Turismen genererade senaste året 1.350 miljoner euro som kommer att stiga till 1.900 miljoner euro om tre år.
Och uppsnyggningen av Málaga fortsätter. I slutet på 2016 presenterades nya projekt för de gamla fiskelägren Pedregalejo och El Palo. Här kommer det att hända grejer, räkna med ökade bopriser på dessa charmiga platser. Ett tips till dig som söker något extra.
Som i alla sammanhang finns det pessimister och en del talar redan om ”Boomtown” för att anspela på fastighetsboomen som sprack 2007. Helt klart är att Málaga behöver en turistplan med storstadsvision. Kulturresenärerna kommer för att besöka cirka 30 museer liksom kryssningsturister. Nu ska Málaga locka weekendresenärer med storstadsliv. Alla tycks vara överrens om att Málagas framtid är turism.
Kanske är det skådespelaren Antonio Banderas som har gjort mest för att sprida PR de senaste två decennierna. Han var tvungen att lämna Málaga på 80-talet. Karriären tog honom först till Madrid och sedan till Hollywood. Var han än är talar han sig varm för Málaga och numera har han sin bostad i Gamla stan nära restaurang Pimpi som är den mest besökta i Andalusien med en miljon klienter om året.