Kondomerna kommer att bli billigare, lättillgängligare och mer attraktiva för ungdomarna. Hälsoministeriet gör nu en satsning för att minska oönskade aborter hos ungdomar och för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar. Man har skrivit under ett avtal med fabrikanter och distributörer för att bättre marknadsföra kondomens användning. Liknande avtal har tidigare slutits i Frankrike med resultatet att kondomanvändandet gick upp med 15 %.

Företaget ”Be Love” har rivstartat sin kampanj och erbjuder nu fem kondomer för 1 euro. ”Control” fortsätter med sin kampanj att byta ut något i ungdomarnas väskor mot ett litet pakete med fyra kondomer. Företaget har hittills delat ut 300.000 kondomer och planerar hinna med ytterligare en halv miljon under 2009. ”Control” kommer också att utöka antalet kondommaskiner som vi bland annat kan hitta utanför apoteken och uppnå totalt 5.000 maskiner under det här året.

”Durex” satsar på ett sparformat med en attraktiv design som riktar sig till ungdomar, där de säljer åtta kondomer för 3.99 euro. ”Durex” kommer också att dela ut 250.000 kondomer i flera ungdomstidningar.

Hälsodepartementet förespråkar betydelsen av ett ansvarsfullt handlande i ungdomarnas sexuella relationer och inledde i december kampanjen ”Jag använder kondom”.