Det har kommit in 6.500 klagomål till elbolaget, compañía eléctrica Sevillana-Endesa. Vissa kunder har fått för låg elräkning andra allt för hög.

Konsumentorganisationerna är inte klara med sina utredningar men de menar att orsaken är påstådda ”oegentligheter” i samband med genomförandet av nya regler. Osäkerheten är stor hur den egentliga månadsavgiften bör vara ställt mot den faktiska förbrukningen.

Förändringen av regeln gjorde att elbolaget gjorde en uppskattning över elförbrukningen under en månad trots avsaknad av verklig data. I nästa faktura gjordes rättelser som var grundade på faktiska utgifter.

I en del fall har den ena räkningen blivit ”mycket låg” medan räkningen därefter har blivit betydligt högre än vad som förväntades av elkunderna. Det har orsakat en nervös oro och klagomål.

Uppdelningen beskrivs som olycklig med tanke på att många familjer just för tillfället brottas med ekonomiska problem, skriver tidningen La Opinión de Málaga idag.

Elbolaget Sevillana-Endesa har cirka en miljon kunder i Málagaprovinsen. Telefonnumret till företagets reklamationstjänst är 902 509 509.