Trygghet är en av våra mest fundamentala behov. Man behöver inte läsa Psykologen Maslows teorier om våra fundamentala behov för att inse detta. Vi förknippar för det mesta trygghet med personlig trygghet, men ofta hör jag i resonemang om trygghet och säkerhet också att man i första hand månar om trygghet för sina anhöriga och först i andra hand tänker man på sin egen trygghet. Av Per Dahl
Idag finns det hundratals olika trygghets Appar och Larmdosor som utlovar skydd för Personlig trygghet och det kan därför vara svårt för en icke fackman att reda ut dels vilka funktioner för trygghet och säkerhet som man kan behöver och bör kräva av en ev. leverantör för sin och familjens trygghet samt vad man kanske inte behöver.
Det viktigaste med någon form av Larm för Personlig trygghet är att det är enkelt att förstå och använda samt att det är väl beprövat och testat, samt att man förstår språket. I en tid när engelska är standardspråket inom IT är det viktigt att påpeka att alla inte ser engelska som sitt primära språk. Jag vet från mina egna föräldrar att engelska definitivt inte är självklart för alla över 80 år. Larmet måste, om det inte är Svenskutvecklat, enkelt kunna ställas in så att all text är på mitt eget modersmål.
Det måste vara enkelt att bestämma vem eller vilka i ditt sociala nätverk som skall få ditt larm. I denna text menar vi med ditt sociala nätverk helt enkelt dina nära och kära, dvs. familj, släkt och vänner. Personer som du har telefonnumret till i din mobiltelefon, känner väl och litar på.
Det måste också vara enkelt för dig att vid behov utlösa Larmet. Det måste också vara med dig, eller nära dig, helst alltid. Larmet kan vara aldrig så bra, men har du det inte naturligt med dig, så är det lätt att det blir liggande hemma och/eller inte laddas.
I en situation när du har måst utlösa ditt Larm, vill du nu veta inte bara om något tog emot ditt Larm, men vem eller vilka som tog emot ditt Larm och var den eller de befinner sig. Är de nära mig?
Det är ju då också en fördel om de som tog emot ditt Larm inte bara ser var du befinner dig, utan också var de andra som fick ditt larm befinner sig. På det sättet kan ni alla ha samma information. Du som Larmat se vilka som tagit emot ditt Larm och de i ditt sociala nätverk som tagit emot ditt Larm vet vilka som också tagit emot Larmet.
Om alla som tagit emot ditt Larm ser samma information på en karta i sina mobiltelefoner, är det nu enkelt för den eller som är närmast Dig att först ringa dig för att stämma av situationen. Råkade du utlösa Larmet av misstag, eller var det skarpt? Vid konstaterat behov av hjälp kan de nu snabbt undsätta dig, kalla på ambulans etc.
Mina erfarenheter efter att ha jobbar med detta i stort sett dag och natt i 15 år är att vem som helst, när som helst behöva snabb hjälp från sin familj samt vänner. Det är bra om många, dvs. 5 – 15 personer i ditt sociala nätverk kan ta emot ditt larm.
Denna typ av Larm måste också fungera internationellt. Det kan ju hända att man är själv på Costa del Sol men har barn eller släktingar hemma i Sverige som vid behov kan vidta åtgärder. Det är också bra att i förväg ha diskuterat och funderat på hur man bäst skall hantera en sådan situation.
SoftAlarms mobila tjänst för Personlarm uppfyller dessa krav samt mer därtill.