51.000 svenskar valde att flytta utomlands i fjol. Det var den högsta siffran på 100 år. Intresset för utlandsflytt har aldrig varit större. Många har väntat och anser att tiden är inne för att köpa en bostad i ett varmare land. Fastighetsmässorna i Sverige slår besöksrekord. Av Ola Josefsson
Svenskar gillar att resa, mycket på grund av att det känns som om vi lever i en frysbox stora delar av året. Det gör att svenskarna letar boende i ett varmare land och utbudet har aldrig varit större än nu. Brasilien, Thailand, Spanien, Cypern, Turkiet, Frankrike, USA och Malta är bara några platser som lockar solhungriga svenskar.
För cirka fyra år sedan var Thailand den ”heta potatisen”. Seminarierna var knökfulla och antalet mäklare som sålde på Thailand var betydligt fler än de som sålde på Spanien.
Sen kom eurokrisen och något hände. Nyhetens behag Thailand har svalnat, nu är den gamla klassikern Spanien tillbaka.

Höstens tre mässor i Stockholm, Göteborg och Malmö har lockat över 12.000 besökare vilket är rekordsiffror och officiella siffror från arrangören.
– Höstens mässa i Stockholm hade 40 procent fler besökare än mässan i vår, Göteborg hade 50 procent fler besökare och Malmö ökade också, säger Björn Simonsson, VD vid Fair Media International AB.
– Besökssiffrorna är en temperaturmätare på intresset för bostadsköp i utlandet.

Enligt Björn stämmer allting just för tillfället. Valutaeffekten är tydlig menar han.
– Priserna har halverats på bara fyra år. Dels har priset på bostäder i Spanien sjunkit med i genomsnitt 30 procent sedan 2008. Lägg till att den svenska kronan har stärkts gentemot euron med 30 procent så har vi en prisminskning på upp emot 60 procent på fyra år.
– Lägg till att ränteläget är extremt lågt och att den inhemska svenska fastighetsmarknaden går bra.

”Eurokrisdebatten” och de spanska finansiella problemen har varit en följetong i de svenska dagstidningarna under hela 2012. Den tidigare hårt spekulerade bomarknaden i Spanien har störtdykt vilket gett prissänkningar. Den enes död har blivit den andres bröd.
– Här i Sverige har folk arbete till skillnad mot länder i Sydeuropa. Många svenskar har gått och väntat på rätt tillfälle sedan priserna var som högst 2007/2008. De har väntat på att priserna skulle sjunka och att kronan skulle stärkas. Nu inser våra besökare att det är köpläge, säger Björn Simonsson.

Mäklarna är fullbokade med visningar på den spanska Solkusten.
– Jag har aldrig upplevt ett sådant driv som just nu, säger en mäklare till Svenska Magasinet.
– Vi är dubbelbokade eller trippelbokade. Jag har aldrig varit med om detta tidigare, säger en annan mäklare.

Svenska Magasinet och Spañien Magasinet finns med vid samtliga utställningar. Under höstens tre mässor har besökarna fått ett eget exemplar av tidningen och fortsättning följer våren 2013.

Nästa år fyller Fair Medias mässor kring utlandsboende tio år. 2003 arrangerades de första mässorna under temat Köpa hus i Spanien. Efter några gånger breddades utbudet med objekt i andra länder.
– Vi har även sett hur profilen över besökarna har förändrats. Tidigare var 55+:arna i klar majoritet. Nu
kommer barnfamiljerna. Det gör att vi har tagit på oss nya åtaganden, säger Björn och nämner Kids Corner, en lekhörna med barnpassning där föräldrar kan lämna sina barn.

Seminarierna är välbesökta. Pålästa föreläsare inom sitt område berättar om allt från Spanien, Italien, Turkiet, Portugal, Frankrike, Thailand till pensionering utomlands, skatt vid utflyttning samt hur man startar bolag utomlands.
– I nuläget ser vi ingen avmattning på intresset. Vi har en grundplan som ligger fast med mässor inbokade till våren 2014. Kanske vi kommer att ta in nya marknadsföringsobjekt med utställare som erbjuder vård, arbete och utbildning i utlandet, funderar Björn Simonsson.

Dagens besökare är pålästa och vet i regel var de vill bo. De surfar runt på nätet, kollar Google Maps för att se hur de olika bostadsområdena ser ut. Vid mässorna träffar de mäklare för att känna av läget. Det är en gemytlig stämning och besökarna stannar under flera timmar. Och mäklarna trivs också.
– Vi har en återköpsfrekvens av montrar på 80 procent. Förutsättningarna är de allra bästa just nu, både för utställare och för besökare, säger Björn Simonsson avslutningsvis.

”Jobb i Spanien”, ”Flytta till Spanien”, ”Bo i Spanien”,