När jag var en liten tös köpte min far ett par stolar av den finske designern Alvar Aalto. För mig blev det ett bestående intryck för det var första gången som jag insåg att en möbel också kan vara ett konstverk Av Annika Jonsson

Skandinavisk design är ofta, historiskt, förknippat med möbler och glas. Och med all rätt för genom åren har vi haft en hel del världskända designers. Förgrundsfigurer som t.ex. finländaren Alvar Aalto, dansken Arne Jacobsen och svensken Bruno Mathsson, alla har de gjort ett bestående intryck på de flesta av oss.
Traditionellt är deras design känd för sin funktionalitet och praktikalitet med de enkla former som symboliserar okomplicerad design. Inspirationen kommer ofta från vår så älskade natur som t.ex. mönstret på en frusen is, strandkantens mjuka linjer eller färgerna från en nyss utsprungen bokskog. Vi som bor här uppe i norr lider ju tyvärr av långa tider med mörker och långa, kalla vintrar, så vi måste göra allt för att få lite ljus in i våra liv. Med andra ord vår förkärlek till ljus och natur är grunden för den skandinaviska designen.

För att en form skall bli tidlös måste man vara eftertänksam, försiktig och ha självförtroende. Detta sätt att arbeta och tänka är ett skäl till att skandinavisk design många gånger ”håller” genom tiderna, de blir så kallade klassiker. Ta till exempel Alvar Aaltos pall gjord av ljus björk. Jag tror inte det finns någon skandinav som inte vet hur den ser ut. Likadant med Arne Jacobsens stol. Stolen visades för först gången 1955 på en design mässa i Stockholm, och idag är det den stol som kopierats mest någonsin.

En ny trend i Sverige är något som kallas ”demokratisk design”. Det betyder i korthet att priser skall vara överkomliga så att de flesta har råd att köpa. I det sammanhanget måste jag ta av mig hatten för IKEA. Deras sätt att sedan några år tillbaka arbeta tillsammans med unga, begåvade, skandinaviska designers är inte bara en smart affärside, det gör det också att möjligt för oss vanliga dödliga att äga något med typisk skandinaviskt design.

Jag, som så många andra, växte upp med IKEA. Det brukade vara en butik dit du gick när du ville ha något riktigt billigt. Du medgav det inte till dina vänner, för det ansågs vara ”skräp”, och var definitivt inget att vara stolt över. Ovanpå det så var deras produkter ett rent h-vete att montera ihop. Det fattades alltid någon skruv eller liknande så man slutade alltid i vilt raseri med hammare och spik. Det var i varje fall vad som hände mig. Vi brukade alltid säga att om du ville testa ditt äktenskap så åk till IKEA tillsammans en söndagsmorgon, och ta dina två små barn med dig. Köp nu en byrå eller liknande, åk hem och börja montera ihop den. Om du lyckas med detta stordåd, utan att begära skiljsmässa, så vet du att du har ett bra och stabilt äktenskap!

Men skandinavisk design är mycket mer än bara design; man kan säga att det är ett totalt koncept. Produkterna, vare sig det handlar om möbler, tyger, glas eller något annat, har en sak gemensamt, strikthet och enkel utformning. Möbler är nästan alltid tillverkade i ljusa träslag, favoriter är björk, ask och bok. Själv använder jag teak till de möbler jag designar av det enkla skälet att det finns gott om det på Java där vi har vår fabrik. Teak, i sin naturliga form, är också ljust, ett faktum som de flesta inte känner till.

Den skandinaviska färgskalan vilar alltid på basfärger; vitt, beige, naturligt trä och ljust blått. Ljusblått fungerar alldeles utmärkt tillsammans med beige och ljust bruna kulörer. Det är en kombination som är väl värd att pröva, glöm bara inte att den blå färgen skall ge en lite ”avslagen och gammal” känsla, den skall inte vara klar eller mörk, snarare pastellblått med en liten dragning åt grått.

När det kommer till tyger så är vi även här nära naturen. Bomull och linne är de material som oftast används. De kan vara släta eller ha en struktur, och ganska ofta så använder vi oss av randiga eller rutiga tyger, väldigt enkelt och mycket elegant. Många av våra unga designers hämtar sina ideer från äldre tider där det finns mycket att ta till sig av det enkla skälet att vår stilistiska och enkla design håller genom åren.
Ett material som jag inte kan undvika, när jag pratar om skandinavisk design, är glas. Inte minst vi svenskar har en lång tradition av att arbeta med glas. Kosta, Boda och Orrefors, för att nu nämna några, har gjort, och gör fortfarande fantastiskt glas och glasskulpturer. Paret Ulrica och Bertil Vallien är kanske de mest kända, och tillsammans har de genom åren kreerat otroligt vackra glasstatyer och vaser . Det finns inget som återger färger och toner på ett sådant vackert och intensivt sätt som glas. Om det är något som vi kan vara väldigt stolta över när det kommer till design så är det våra glasbruk. Att se en glasblåsare i arbete är en fantastisk upplevelse. Det är väl värt en resa.

Ett material som vi skandinaver har nära hjärtat är givetvis trä. Det sitter i ryggraden på oss. Alla nordbor vill ha ett eget träd som man kan krama. Vi är omgivna av träd och därför är det inte så konstigt att vi ofta bygger våra hus av trä. I det sammanhanget har det sedan ett antal år tillbaka tillkommit ett begrepp som vi kan kalla ekologisk design. Ett hus skall inte bara vara praktiskt och snyggt, det skall också vara miljövänligt, så till exempel skall det gå åt ett minimum av energi och vatten.

Ett fantastiskt bra exempel på ett sådant hus är ”Villa Sueño” som ligger i närheten av golfbanan Cerrado de Aguila, Mijas Costa. Här har Ove Tammela, en god vän till mig, byggt ett trähus efter alla konstens regler. Huset är ett strålande exempel på elegant, skandinavisk design. Ut och invändigt. Det är också utrustat med alla tänkbara finesser som bland annat sparar energi, både för uppvärmning och varmvatten. Och eftersom Ove är finländare har huset den snyggaste bastu jag någonsin sett. Det leder för långt att gå in på alla detaljer men den som vill veta mer ringer eller e-mailar Ove. (Se nedan).

Som jag skrev tidigare så är grundpelarna för skandinavisk bra design eftertänksamhet, försiktighet och sist men inte minst självförtroende. Alla dessa begrepp är en exakt beskrivelse på Ove.

Till sist vill jag avsluta med att visa att även barn tidigt kan få känsla för bra design. De här små träbilarna (PlaySam) har blivit utvalda till svenska design-klassiker av Sveriges Nationalmuseum. Barn och barn förresten, min egen man vårdar ömt sina exemplar.

Un Saludos amigos, amigas.
Ove Tammela, Ce Log houses.
www.celoghouses.com
ove@celoghouses.com
Tel.662 56 98 24

(Annika Jonsson har i drygt 15 år arbetat med design,inredning och husrenovering. I Sverige, London och nu här nere på Solkusten. Vill ni fråga något finns hon på e-mail blondmijas@terra.es. Den karakteristiska Coca Cola flaskan är formgiven av svenskamerikanen Alex Samuelson och introducerades 1916.)