En gång i tiden kom Solkustens besökare från havet. Fenicierna, från våra dagars Libanon, sökte och etablerade handelsstationer utmed Medelhavets kuster. Fenicierna var ett av forntidens stora sjöfararfolk. En av deras handelsstationer blev Málaca eller Málaga. Av Ola Josefsson

När antalet flygresenärer minskar går kryssningsturismen åt motsatt håll. Återigen kommer Solkustens besökare i ett växande antal utifrån havet. Kryssningsturismen växer så det knakar i Málaga. Ljuset i konjunkturens mörker kommer utifrån havet.
Málaga fick sin position som “capital de la Costa del Sol” tack vare turistboomen med “sol y playa”. Under de senaste åren har Málaga spelat sig in bland världens största destinationer för kryssningsfartyg.

När hamnen byggdes ut med jättepiren Levante fick det som resultat att Málaga kunde ta emot några av världens största kryssningsfartyg. En förbättrad hamnanläggning, Picassomuseum och internationell marknadsföring i kombination med höghastighetståget till Madrid har gjort att Málaga har nått en ny position.

Enorma kryssningsfartyg och lyxbåtar i Málaga hamn blir en allt vanligare syn. Grupper av kryssningsturister syns i hjärtat av gamla stan för att se Picasso-museet och ägna sig åt shopping. Restaurangerna har tagit jättekliv och numera hittar du Solkustens bästa restauranger i triangeln shoppinggatan Larios, plaza de la merced och katedralen. När jag ska äta gott väljer jag alltid Málaga.

Nyligen berättade direktören för hamnmyndigheten, Autoridad Portuaria, Enrique Linde, att bygget av den nya terminalen Terminal Marítima de Levante inleds inom kort vilket kommer att innebära en ny impuls åt turistnäringen i provinsstaden. 15 miljoner euro satsas i bygget av den nya terminalen som kommer att ta 18 månader.

Terminalen med kontor och allt blir på två plan, 7.714 kvadratmeter på vardera och bygget startar tidigare än planerat på grund av utvecklingen av kryssningsturister som Málaga registrerat de senaste åren och som tvingar fram en förändring av hamnområdet. Efter utvidgningen kommer enbart passagerarterminalen ha en total yta på 13.700 kvadratmeter och kan fungera som två separata terminaler som möjliggör två fartyg samtidigt.

Rekordmånaden oktober 2009 anlände 95.245 kryssningspassagerare till Málaga vilket var 87,58 procent fler jämfört med samma månad året innan. Faktum är att Málaga registrerade en ökning varje månad under 2009 jämfört med året innan. I september och oktober var ökningen som störst. Under årets tio första månader låg ökningen på 45,86 procent. Betänk då att kryssningsturismen är som störst under våren och hösten. Enligt prognoser så kommer Málaga att ta emot nästan 500.000 kryssningspassagerare och uppskattningsvis 300 fartyg 2012.

I Europa växer kryssningsturismen med 15 procent per år. 15,2 miljoner turister mönstrar på en kryssning, en business som inbringar över tio tusen miljoner euro. Spanien är nu Europas fjärde största marknad inom kryssningsturism med en tillväxt på 20 procent de senaste åren. Málaga tillsammans med Barcelona och Balearerna är enligt uppgifter från hamnmyndigheten Autoridad Portuaria bland de största destinationerna i världen. Under 2008 kom fyra miljoner besökare till Spanien via kryssningsfartyg.

Kryssningar har blivit en jätteindustri. Nyligen genomförde Royal Caribbean Cruise Lines ”Oasis of the Sea” sin jungfrufärd från Port Everglades i Florida. Det handlar om ett kryssningsfartyg i monsterklassen; 20 våningar hög, stor som fyra fotbollsplaner och har plats för 6.360 passagerare och en besättning på 2.100 personer, 2.700 hytter samt 4.100 toaletter ombord (!).

Bland världens tre största kryssningsrederier är Carnival Cruises etta med 93 fartyg som har plats för 180.000 passagerare. Därefter följer det norsk-amerikanska Royal Caribbean Cruise Lines och som trea NCL Corporation. Inom rederierna ingår ett antal varumärken. Norwegian Cruise Lines som många skandinaver känner till ingår som varumärke i NCL Corporation. Dessa tre rederier har beställt 19 kryssningsfartyg fram till 2012. Många av kryssningsfartygen byggs vid finska varv som är världsledande.

Royal Caribbean International annonserar i de större svenska dagstidningarna om kryssningar i Karibien under vinterhalvåret. ”Varför inte uppleva exotiska destinationer medan du letar dig tillbaka i din stol?” Det som oroar kryssningsbranschen mest är oljepriset som efter att tidigare har fallit börjar klättra uppåt igen.