Är du på jakt efter ett andra hem i solen? En bra idé kan vara att besöka fastighetsmässan Köpa hus utomlands som hålls i Stockholm, Göteborg och Malmö. Av Ola Josefsson
Vid mässorna Köpa hus utomlands finns det en mångsidig expertis med stor erfarenhet på plats. Här hålls det seminarier av olika föreläsare. Det kan handla om fastighetsköp, skatt vid utflyttning, pensionering utomlands eller skräddarsydda seminarier om Spanien, Thailand, Turkiet, Italien eller Malta.
Sedan 2003 har fastighetsmässan Köpa hus utomlands arrangerats i Sveriges största städer av Fair Media International. Företagets verkställande direktör Björn Simonsson har varit med från början.
– Vid första mässan 2003 var det tolv utställare. Jag och min dåvarande kompanjon Sven Källström räknade med 200 till 300 besökare, det kom 1.500, minns Björn Simonsson.
Det var genom önskemål från mäklare i Spanien som fastighetsmässorna startade i Stockholm under namnet Köpa hus i Spanien för att byta namn till Köpa hus utomlands och att utvidga utbudet av fastigheter till andra platser i världen. Därtill blev Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Århus och Helsingfors nya platser för mässor. Under 2010 arrangerar Fair Media International AB tio mässor; i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige, Oslo i Norge och Helsingfors i Finland.
I somras tog Björn Simonsson över Fair Media International helt och fortsätter som verkställande direktör. Åsa Holmsten har också varit med från starten och är projektansvarig. Efter ett svagt 2009 har det vänt.
– Ifjol var det tufft. Det var som att in i väggen, det blev tvärstopp, säger Björn Simonsson som berättar hur ettan i Dagens Industri fick luften att gå ur marknaden.
– Dagen innan en fastighetsmässa hade Dagens Industri en nattsvart förstasida, vilket vi verkligen kände av…
Nu är marknaden tillbaka. Under 2010 har både besökare och utställare återvänt till mässorna Köpa hus utomlands. Mycket i kombination av att ekonomin har återhämtat sig i Sverige och att kronan har stärkts gentemot euron.
– Svensken har aldrig varit så förmögen som nu. Aktievärdet är tillbaka och Sverige har en välskött ekonomi. Givetvis skapar detta svallvågor i vår bransch.
Ekonomisk kris i flera sydeuropeiska länder har gjort att priserna sjunkit på bostäder. För svenskarna med stärkt valuta betyder detta attraktiva priser. När Svenska Magasinet besöker Malmömässan konstaterar vi att det görs affärer eller avslut på plats. Bland utställarna råder det optimism.
Dagens mässbesökare jämfört med tidigare är mer pålästa och mer aktiva, de lägger mer kraft på att samla information och besöka seminarier. De är kunniga och vet i stort sett vad de är ute efter när de kommer till mässan. Om de har valt den spanska Solkusten samlar de information om de olika områdena på kusten, var det händer det saker och vilket ställe som har mycket aktiviteter. Alla målgrupper har sina prioriteringar.
En stor grupp svenskar har som mål att bosätta sig utomlands efter pensioneringen. Det ses inte som något konstigt, med EU-snacket har rörligheten ökat mellan marknaderna samtidigt som kommunikationerna har förbättrats.
I framtiden vill Björn Simonsson bredda utbudet.
– Nu har vi endast fastighetsmäklare bland utställarna. I framtiden hoppas jag kunna se researrangörer, svenska klubbar i utlandet, sjukvård i utlandet och flyttfirmor. Det ska gå under benämningen Servicetorget.
Det ska bli både roligare och intressantare att besöka en fastighetsmässa.
– Seminarierna hoppas vi kunna utveckla med skräddarsydda föreläsningar till egna företagare hur man etablerar sitt företag utomlands. Och det ska innehålla information till dem som vill studera och arbeta utomlands.
– Vår uppgift som jobbar med mässorna är att leverera service och information till besökarna, säger Björn Simonsson avslutningsvis.