När du läser dessa rader har familjen Jansson från Coín på Costa del Sol precis kryssat Atlanten och kommit fram till St. Lucia i Västindien där de ska fira jul. Niklas, 38, Mira, 35, och barnen Max, 6, och Felix, 4, ger sig ut på familjens hittills största äventyr. Som kan sluta med en jordenruntsegling Av Ola Josefsson
Foto Johan Tingå

Vi träffar familjen i samband med avfärden från Cabopino fritidshamn. De sista detaljerna finslipas. Före Atlanten väntar ett stopp i Gibraltar för proviantering. Sedan följer Porto Santo, Madeira och Las Palmas innan Atlanten ska kryssas på tre veckor.

– Vi blir åtta personer, tre par och två barn som åker över. Sedan får vi se hur det slutar. En jordenruntsegling lockar mycket och det kan mycket väl bli det. Vår destination är Nya Zeeland och gå igenom Panamakanalen. Fungerar det med barnen så får vi se hur det utvecklar sig, säger tvåbarnspappan Niklas.
Från Gran Canaria och Las Palmas väntar ARC, Atlantic Rally for Cruisers, till St. Lucia i Västindien tillsammans med flera hundra båtar, varav sju svenska, sju finska och tolv norska samt två spanska.
– Från Las Palmas beger vi oss ned mot Kap Verde med de rätta vindarna enligt gamla sjöfarartraditioner, säger Niklas som brinner för äventyret.

Som tvåbarnspappa måste det kännas som ett häftigt äventyr att kryssa Atlanten?
– Det var egentligen Miras idé, hon har alltid talat om att vi någon gång skulle ut och segla. Just nu kände vi att det var det rätta tillfället, innan barnen börjar i skolan och man får annat att tänka på, säger Niklas Jansson medan Mira nickar instämmande medan hon fixar de sista detaljerna i katamaranens kök.
Ris, havregryn, torr mat som väger lätt, konserver, linser och böner. En hel del praktiska saker ska planeras och köpas in. Båten har frys vilket förenklar en del.
– Vi tar med fiskespöet, det går att få fisk ute på havet, tillägger Niklas bestämt.

Familjen Jansson har planerat sin resa sedan september 2008. De har läst böcker och reseskildringar över vad andra har skrivet och upplevt. Och så har det blivit några kurser, och licenser.
Båten är en katamaran, North Wind 40,3, och väger 13 ton utan mast. Den är ritad av Marcelo Pena och byggd på North Wind varv nära Barcelona. Niklas hittade katamaranen av ett misstag, hans första tanke var att köpa en segelbåt eftersom priserna hade börjat falla.
– Vi var egentligen och tittade på en annan båt då den här katamaranen kom in i hamnen. Efter en timme hade vi köpt den.
Den är byggd för att bära mycket vikt och klara stora hav. Marinbiologer beställde katamaranen av varvet för att använda den i forskningssyfte.

Niklas har lagt ut lika mycket pengar som på köpet. Under fem och en halv månad låg den på varv och genomgick en modernisering. Nu är den uppdaterad med all modern teknik och utrustning.
Det är gott om plats i kajutan. Många fönster ger ett ljust och luftigt intryck. Jämfört med en segelbåt är de som vistas i kajutan med i seglingen och har en bra översikt runt omkring tack vare alla fönster och då kajutan ligger i nivå med däcket.
Båten är självförsörjande på elektricitet, har 500 liter färskvatten plus en avsaltningsanläggning, installerad på Gibraltar.

Vilka är de största farorna?
– Det gäller ju att parera cyklonsäsongen. Det talas även en del om pirater så det finns elpistol och nödraketer ombord…
Efter att vi träffade familjen Jansson i Cabopino fritidshamn har de kommit fram till Las Palmas. Den 8 november la de till i hamnen.
– Vädret har varit lite halvdåligt efter att vi lämnade Gibraltar. Det har blåst upp till 35 knop och barnen var lite sjösjuka i början. Vi har kommit upp i som mest 14,3 knop. Vi fick problem med ena motorn.

Sträckan Gibraltar till Porto Santo, norr om Madeira, gjordes på tre och en halv dag, Madeira till Las Palmas tog två dagar.
– Vi har ankrat upp flera gånger, bland annat besökte vi den fantastiska ön Isla Selvagem där vi snorklade.
Under seglatsen till Las Palmas mötte de även segelfartyget Älva som främst är Marina Läroverkets skolfartyg.

– Här i Las Palmas fritidshamn ligger det cirka 225 båtar som ska med till St. Lucia. Jag uppskattar att sex av dem är svenskar. Det blir en hel del officiella grejer som arrangeras innan ARC-rallyt börjar, säger Niklas Jansson.
Framöver väntar julfirande på St. Lucia och besök av släktingar som tar flyget till Västindien…
Följ familjen Janssons äventyr på:
www.sailblogs.com/member/espumeru

Fakta/Atlantic Rally for Cruisers
Atlantic Rally for Cruisers, som tävlingen heter går varje år mellan Gran Canaria och St. Lucia i slutet på november. Över 200 båtar deltar vilket gör att säkerheten är hög. Tävlingen slutar efter fyra veckor så det gäller att komma fram innan dess…
Läs om ARC, Atlantic Rally for Cruisers:
www.worldcruising.com