GÖTEBORG (SvM) Det slås rekord på löpande band vid utställningarna Köpa Hus Utomlands. I Stockholm sista veckoslutet i september fanns över 100 utställare på plats från inte mindre än 26 länder. Mässan i Göteborg hade 60 utställare på plats med objekt från 21 länder. Och i november väntar den första utställningen i Malmö Av Ola Josefsson

Antalet länder och utställare ökar i antal liksom antalet seminarier. Vid Göteborgsmässan hölls inte mindre än 22 seminarier på två dagar med allt från skatt vid utflyttning, bostadslån i Spanien, Thailand och Bulgarien exempelvis.
-Den stora nyheten var Grekland som för första gången hade en egen seminariedel, säger Sven F. Källström hos arrangören Fair Media International AB.

Designpris
Ytterligare en nyhet vid Göteborgsmässan var det nyinstiftade priset till bästa montern ur design och byggsynpunkt. Det priset gick till Iberian International, stor mäklarfirma med fokus på bland annat Costa Blanca.
-Det nyinstiftade priset är en del i Fair Medias satsning på att få utställarna till att anstränga till att göra bättre designade montrar, säger Sven F. Källström, bosatt på Costa del Sol sedan många år.
I tävlingspanelen sitter Gunilla Nordquist Källström och Nils Göransson för att syna montrar ur perspektiven design, dekoration och byggsynpunkt.

”Hitta hem utomlands”
I Stockholm lanserades hemsidan boutland.com. Det handlar om en samlingsplats på Internet för fastigheter och bostäder utomlands. Genom den nya sajten ska det bli enklare att ”hitta hem utomlands…”, som Sven F. Källström själv uttrycker det.
Personalstyrkan har därför utökats med IT-experten Daniel Hindman, bosatt i Fuengirola. Därmed förverkligas idén med en interaktiv mässa som ständigt är öppen, en idé som Sven F. Källström burit på i många år.
Den finns på finska (www.kotiulkomailla.com), norska (www.boutland.net), och svenska (www.boutland.com). Mot en månadskostnad kan mäklare vara med på sajten och saluföra sina objekt.
-Det är ett fantastiskt instrument för alla nordbor. Förutom objekten finns det mängder av råd och tips. Revisor Bo Wennertorp finns med plus specialister från flera länder. Seminariehållarna ger sina tips och synpunkter, förklarar Sven F. Källström.

Annonsering
Intresset bland nordbor för att köpa en lägenhet eller fritidshus utomlands har aldrig varit större. 50.000 besökare per år talar sitt tydliga språk.
Att mässorna Köpa hus utomlands har blivit så välbesökta beror även på annonssatsningar i morgontidningar. I länder som Spanien kan det vara svårt för folk att inse morgontidningarnas betydelse i Sverige. Till utställningen i Göteborg satsade Fair Media på helsidesannons i Göteborgs-Posten exempelvis.
-Morgontidningen har en stark ställning i nordiska länder. Vi vill ha den på frukostbordet helt enkelt. Vi har lyckats ro i hamn bra samarbeten med några av Sveriges största morgontidningar, säger Björn Simonsson, VD i Fair Media.
Till den första utställningen i Malmö den 17 och 18 november finns Sydsvenska Dagbladet som partner, dessutom satsar de på egen monter.
-Malmö känner det som att de ligger i kläm mellan mässtäderna Köpenhamn och Göteborg. Därför finns det ett samarbete mellan flera Skånetidningar om att lyfta fram Malmö som Sydsveriges mässtad vilket kommer lägligt för vår del, säger Björn Simonsson.

Bibel till husköp
Till våren 2008 kommer Sven F. Källström tillsammans med hustrun och medförfattaren Gunilla Nordquist Källström, författare till fem böcker, att lansera boken ”Drömmen om att köpa hus utomlands”.
-Boken handlar om hur man köper fastighet och bostad i 20 länder. Dessutom innehåller den ett adressregister till företag i 20 länder. Vi kallar det en bibel till husköp utomlands, säger Sven F. Källström avslutningsvis.