Från den 23 december reser du till Madrid på 2 timmar och 30 minuter med nya snabbtåget AVE. Linjen mellan Málaga och Madrid är bara en del i det som kommer att medföra att Spanien 2010 kommer att ha världens bäst utbyggda höghastighetståg. Det säger Spaniens premiärminister José Luís Rodríguez Zapatero Av Ola Josefsson
Foto Spanska banverket adif

Det spanska höghastighetsnätet ska bindas ihop med det franska och därmed det europeiska nätet, allt för att Spanien ska komma närmare Europa. Spanien är ett land som åker i hög hastighet. Inom tre år är Spanien landet i Europa med flest kilometer räls som trafikeras av höghastighetståget AVE och som har mest motorvägar. Detta kommer att ena Spaniens regioner.
-Vi lägger en ryggrad i landet tack vare motorvägarna och höghastighetståget AVE. Samtidigt kommer detta att skapa jämlikhet bland spanjorerna.
José Luís Rodríguez Zapateros uttalade sig i samband med ett besök i Kantabrien dit höghastighetståget också kommer att gå. Avståndet krymper mellan regionerna tack vare snabbare och effektivare färdsätt.

Klimatpåverkan
Samtidigt kommer regeringschefen Zapateros uttalande då människans påverkan på klimatet diskuteras som bäst. En utbyggt tågnät ska få folk att välja tåget före flyget. Och 2010 ska dessutom spanjorerna vara rikare än både tyskar och italienare. Det löftet gav Spaniens regeringschef i en fem sidor lång intervju i landets största dagstidning El País tidigare i år.
Nåja, det är ju val till det spanska parlamentet nästa år och det här med vallöften känner vi till. Hur det blir med spanjorernas rikedomar återstår att se men Spaniens satsning på infrastrukturen imponerar. Spanien är ett av de län¬der i Europa som satsar mest på höghastig¬hetståg. Höghastighetsnätet ska bidra till en regional utveckling i landet och bli ett led i jämlikhetssträvan.
För invånare på Solkusten innebär den nya höghastighetsjärnvägen AVE mellan Málaga och Madrid även förkortad restid till Sevilla. Järnvägsbolaget Renfe säger att man kommer att köra regionaltågen mellan Málaga och Sevilla på den nya linjen till Bobadilla.
Det innebär en förkortning av restiden med 45 minuter till totalt 1 timmer och 45 minuter. Renfe räknar med att det ska innebär betydligt fler resenärer, då restiden blir mycket konkurrenskraftig i jämförelse med bilresor.

Elva dagliga tåg
Enligt kommunikationsdepartementet kommer höghastighetsjärnvägen AVE att kunna köra med maxhastigheten 300 km/h från den 23 december. Tvivel har funnits efter de stora problem som järnvägsbolaget Renfe hade i samband med öppnandet av trafiken på sträckan Madrid-Zaragoza. Det saknades då klartecken på flera delsträckor och de nya tågen tvingades köra med betydligt lägre maxfart under lång tid.
Det blir elva tåg som dagligen ska trafikera sträckan Málaga och Madrid, tillverkare är det spansk-kanadensiska konsortiet Talgo-Bombardier. Det är tåg med en toppfart på 330 km/h som gör att restiden mellan städerna blir två timmar och 30 minuter. Biljettpriset ligger på mellan 60 till 239 euro tur och retur.
Samtidigt invigs trafiken på sträckan Madrid-Barcelona, vilket innebär att restiden med tåg mellan Málaga och Barcelona blir under sex timmar, inkluderat byte i Madrid. Det är mer än en halvering av den nuvarande restiden mellan städerna.
Med det tar tåget upp kampen med flyget som snabbaste färdsätt. Exempelvis tar en flygresa från Málaga till Madrid cirka 40 till 50 minuter från start till landning. Lägg till resa till/från flygplatsen, incheckning senast 30 minuter före avgång så kommer du upp snart i två eller tre timmar innan du är inne i centrala Madrid. Med järnvägsstationen Atocha som slutmål ”landar” du i centrala Madrid.

Konkurrenskraft
De spanska höghastighetsprojekten in¬går i ett stort infrastrukturprogram som syftar till att knyta ihop storstadsregio¬nerna med snabba tåg och skapa förut¬sättningar för snabba regionaltåg. Syftet är att stärka järnvägens konkurrenskraft gentemot bilen och flyget, och öka tå¬gets marknadsandel.
Ett annat syfte är att åstadkomma en regional utveckling i Spanien. Höghastighetsnätet ska bindas ihop med det franska och därmed det europeiska nätet, allt för att Spanien ska komma närmare Europa.
Att snabbtåget har skapat en regional utveckling på sina håll i Spanien står redan klart. De hypersnabba AVE-tågen – maxhastigheten är 300 kilometer i timmen – introducerades på sträckan Madrid-Sevilla lagom till världsutställningen 1992. De 47 milen mellan Madrid och Sevilla åker du på endast två och en halv timme.
I dag reser årligen sex miljoner männis¬kor den sträckan. Linjen fick liv i halvt utslock¬nade avfolkningsstäder utmed sträckan som exempelvis Ciudad Real, 15 mil söder om Madrid.
När AVE-tåget började gå på linjen bodde 60.000 människor i Ciudad Real. Snabbtåget har möjliggjort att arbetspendla in till Madrid, vilket fått invånarna att bo kvar i stället för att flytta. Småstadens lägre priser på hus och bättre livskvalitet för barn har sedan lockat till inflyttning. I dag bor 120.000 människor i Ciudad Real.

Lukrativ sträcka
Faktum är att höghastighetståget AVE håller på att tugga sönder inrikesflyget. Den nya snabbtågslinjen på den lukrativa sträckan mellan Barcelona och Madrid väntas slå ut hälften av flygbolaget Spanairs trafik. Linjen till Barcelona blir en fortsättning på snabbtågslinjen från Sevilla till Madrid.
I förrfjol flög omkring 4,6 miljoner passagerare flygplan mellan Barcelona och Madrid. Sträckan på 60 mil tar omkring en timme att flyga och är för närvarande den mest trafikerade i världen, enligt Spanair.
Tåglinjen kommer radikalt att förändra förutsättningarna. Från fem och en halv timme mellan de två största spanska metropolerna blir restiden två och en halv timme.
-Flygbolagens andel av resandet kan minska med 30-50 procent, baserat på en andel som onekligen ser ut att växa. Efterfrågan väntas öka till följd av stimulansen från nya operatörer, som kan vara lågprisflygbolag eller tågbolag, säger Rafael Aragonés, operativ chef på Spanair, till nyhetsbyrån Reuters.

Motorvägsnätet
En annan viktig del av infrastrukturprogrammet är utbyggnaden av motorvägarna, i syfte att underlätta transporterna och minska olycksfallen.
Redan idag har Spanien ett omfattande nätverk av Autovías (avgiftsfri motortrafikled) och Autopistas (privat betalmotorväg), totalt ca. 9.000 km.
Enligt planen ska 5.600 km. till byggas vilket innebär att samtliga spanska provinshuvudstäder ska ha minst en snabbvägsförbindelse.
I många fall kommer man att parallellt med en befintlig betalmotorväg bygga om en vanlig gammal landsväg till Autovía. I planen ingår även utbyggnaden av ringleder runt de större städerna.