90.000 fartyg passerar genom djupa Gibraltar sund varje år. Algeciras hamn El Puerto Bahia de Algeciras växer så det knakar. Under fjolåret sattes ett nytt rekord på 75 miljoner ton frakt. Och nu ska hamnen växa med hjälp av ett av världens största rederi Av Ola Josefsson

Med den danska superjätten A.P. Møller Mærsk Group storsatsning på Muelle (kajen) Juan Carlos 1 i Algeciras år 2000 växte hamnen rejält. Nu väntar nästa stora boom i Spaniens största hamn. Sydkoreanska Hanjin gör en megainvestering som ska resultera i gröna ekologiska öar och ett dubbelt så stort hamnområde.
När det danska containerrederiet investerade i Algeciras för åtta år med 67 hektar av totalt 120 hektar innebar det att hamnen kom på fötter rent ekonomiskt. Det hade fram till 1990-talet varit lite si och så med det.

Största containerrederi
Vid besöket i Algeciras läser jag i lokaltidningen Europa Sur att Maersk Line kommer att avveckla 2.000 till 3.000 arbetstillfällen i sitt krisdrabbade containerrederi. Det innebär att tolv procent av företagets anställda över hela världen får se sig om efter något annat arbete. Dock inte i Algeciras, enligt tidningen.
Maersk Line har haft några riktigt svåra år. Sammanslagningen med holländska Royal P&O Nedlloyd 2005 och ett parallellt byte av datasystem skapade stora logistikproblem vilket gjorde att företaget gick med miljardförlust (SEK) 2006. AP Möller tappade otroliga 125 miljarder (SEK) i börsvärde under hösten 2007.
I Algeciras syns Maersk överallt. Kanske inte så konstigt eftersom Maersk är världens största containerrederi och disponerar över 500 fartyg och 1,4 miljoner containrar. Utmed de större vägarna på Solkusten kan vi se företagets långtradare, på väg till/ifrån Algeciras containerhamn. Men nu ska den danska jätten få konkurrens.
Sydkoreanska Hanjin Group som ligger på TOP 10 över världens största containerrederier bygger just nu sin ”egen” hamn i El Puerto Bahia de Algeciras som till nära 100 procent är en transithamn, och Medelhavets största hamn efter italienska Genua.

Färjetrafik
Comarit España som ägs av marockans bolag med säte i Tanger, kör färjetrafik mellan Algeciras och Tanger sex gånger om dagen, nio gånger under sommarmånaderna. Inom koncernen finns även det spanska systerrederiet Líneas Maritimas Europas.
Bolagets färjor transporterar fem miljoner passagerare och 500.000 bilar från Algeciras och till Ceuta och Tanger under ett år. Två miljoner av dessa reser under sommarmånaderna. Lägg till 50.000 lastbilar så förstår var och en att trafiken är livlig mellan Algeciras och Nordafrika.
-Vi ser en ökning på tio procent per år när det gäller passagerare, bilar och frakt, säger Ragnvald Nilsen, direktör för Comarit España.

Tio bolag
Ragnvald Nilsen är norrmannen som föddes 1943 av norska föräldrar i Tanger, Marocko. Hans far var skeppsmäklare och norsk konsul i Casablanca. Ragnvald, som hellre talar spanska än norska, tog över efter sin far och jobbade för ett norsktmarockanskt rederi. Sedan 1989 är han direktör för Comarit España.
Cirka tio bolag trafikerar sträckan mellan Spanien och Marocko, med femton dagliga avgångar mot Tanger per dag. Flest avgångar är det från slutet av juli till början av september då miljontals marockaner i Frankrike och Spanien ska till sitt hemland på semester.
-Under fyra dagar vid månadsskiftena transporterar vi 11.000 bilar per dag. Över sundet är det då som mest 36 dagliga avgångar med samtliga rederier inräknat.

Broförbindelse
Diskussionerna om en tunnel eller bro som ska binda ihop den afrikanska kontinenten med den europeiska tror Ragnvald Nilsen bara stannar vid just diskussioner.
-Det är ett projekt som ligger mycket långt fram i tiden. Sundet är djupt vilket bidrar till finansiella problem.
Gibraltar sund är mycket djupt. Samtidigt är platsen känd för starka strömmar och kraftig vind, antingen poniente eller levante. Samtidigt är trafiken genom sundet intensiv, 90.000 fartyg passerar under ett år.
-Det är ju tack vare djupet som hamnen växer, platsen är perfekt för sjöfart, frakt, reparationer, inspektioner och bunkring, med sitt läge vid inloppet till Medelhavet. Samtidigt gör den djupa rännan att ett projekt med tunnel blir komplicerat, tror Ragnvald Nilsen.
Bolaget har även trafik mellan Almeria och Nador på Marockos Medelhavskust en gång per dag. Från Sête i Sydfrankrike trafikerar bolaget Tanger med en passagerarfärja som tar 1.600 passagerare och 500 bilar, en tur som tar 36 timmar.

Tanger Med
På andra sidan sundet anläggs en helt ny hamn utanför Tanger som ska stå klar nästa år. Den nya hamnen Tanger Med, med container –och passagerartrafik kommer att få stor betydelse för infrastrukturen i Nordafrika. Motorvägsnät liksom tågnätet i Marocko ska anslutas till den nya hamnen.
Förutom hamnen finns det ett par större industrier i Algeciras-området. Det är framför allt Cepsa oljeraffinaderi som knappast någon besökare på väg till Gibraltar har missat. En ful industri som det ständigt ryker ifrån. En bit härifrån ligger en fabrik som tillverkar rostfritt stål plus en gasindustri som svenska AGA har en viss ägarandel i.