Vad är det som händer i Spanien på seglingsfronten? Är Spanien det ledande seglingslandet i världen? De två största seglingsarrangemangen i världen hålls i Spanien. Både Americas Cup och Volvo Ocean Race i oktober 2008 Av Bill Wiberg
Hur skall man svara på dessa frågor? Om man rankar länderna i världen i förhållande till antalet invånare, så är Nya Zeeland nummer ett i seglingsvärlden. Tittar man på seglingssporten i världen totalt, så är USA nummer ett.
Hur man än rankar länderna, så får man placera Spanien efter länder som USA, Nya Zeeland, Australien, Italien, England, Frankrike, Tyskland och Ryssland, utan att placera länderna i någon som helst ordning.
Placeringar
Vi får nog se Spanien ur andra synvinklar. Bra väder, bra placering på jorden, bra ur tidsaspekten (allt ska sändas i TV på rätt tid), bra marknadsfört från Spanien och här är man beredda och satsa mycket på seglingssporten.
Skälen till att satsa på de här stora arrangemangen, är inte att annonsörerna skall få större kundutdelning på sina produkter och tjänster. Nej, här handlar det mera om att få penningplacerarnas uppmärksamhet. Satsa på våra fina företag, satsa på Spanien.
Americas Cup 1851
Från början möttes en båt från England och en från USA, för att se vem som var snabbast.
Långt senare kom en mera organiserad form av tävlande, med långt uppehåll och uppladdning. Nu seglas tävlingarna regelbundet var fjärde år och med stora förberedelser.
Louis Vuitton Cup kom in först 1983, för att kvalificera motståndaren till regerande Americas Cup vinnare. Men det räcker inte för att hålla igång besättning, båtar och organisationer. Därför har flera mellantävlingar lagts in, för att få mera kontinuitet i seglandet.
Redan 2004 började tävlandet i Frankrike, Sverige och Italien. Sedan dess har teamen varit i Valencia med några få undantag.
Valencia med Americas Cup
Americas Cup pokalen är den äldsta idrottspokal, som man kan tävla om. Pokalen finns på många bilder, men hur stor är den? Större än man kan tro, 110 cm hög och väger 18 kilo. Alla namn på båtar som har förlorat och vunnit pokalen, är ingraverade på pokalen.
Pokalen kom till USA 1851 och var där till 1983, då Australien vann. Det var första gången en båt utanför USA vann. Numera färdas inte Americas Cup pokalen ensam, utan har sällskap av Louis Vuitton Pokalen.
Fighten har börjat
Det sker här i Spanien. I Valencia med Louis Vuitton Cup, som startade den 16 april med round robins. Två båtar möter varandra, med mycket spektakulära seglingar, speciellt starterna. Alla möter alla i två omgångar, de fyra som har samlat mest poäng får segla semifinal i bäst av nio seglingar. I semifinalen väljer den som har seglat bäst (mest poäng) sin motståndare, och de andra två får göra upp om den andra platsen i finalen.
Även finalen är en segling i bäst av nio seglingar. Efter finalseglingen i Louis Vuitton Cup, har en motståndare till den regerande Americas Cup mästaren utsetts. Regerande mästare är den Schweiziska båten Alinghi. Den 23 juni startar Americas Cup. Mästaren Alinghi möter vinnaren i Louis Vuitton Cup i bäst av nio seglingar.
Vilka deltar i Louis Vuitton Cup? Nya Zeeland, USA, Italien med 3 båtar, Spanien, Sverige, Sydafrika, Frankrike, Tyskland och Kina. Summa elva team.
Svenskt på femte plats
Det blev förlust för Victory Challenge i den sista matchen i utmanarseglingarna till Americas cup. Chansen till semifinal i utmanarkvalet var redan borta. Det var redan klart att Victory Challenge skulle komma på femte plats bland de elva utmanarna och därmed missa semifinalerna.
-Vi pratade om att låt oss avsluta det här på bra sätt, ladda på samma sätt som vanligt. Men lite påverkade var vi nog, säger skepparen Magnus Holmberg i telefon till TT.
Team New Zealand imponerade i sin sista segling, vann toppmötet med BMW Oracle och gick förbi till slutseger i Louis Vuitton Cup med 38 poäng, en mer än BMW Oracle. Det betyder att New Zealand får välja semifinalmotståndare. Italienska Luna Rossa kom på tredje plats och slutade på 35 poäng efter att ha besegrat Desafio Espanol.
Start 1 juli
Semifinalerna i utmanarseglingarna inleddes 14 maj och 1 juni började finalseglingarna om vilken båt som ska få möta titelförsvarande Alinghi, Schweiz, i själva Americas cup, som börjar 1 juli.
För Victory Challenge har redan arbetet inletts för att sjösätta ett fortsatt projekt mot nästa upplaga av Americas cup.
-Vi försöker snickra ihop någonting för framtiden. Det gäller att utnyttja den fartvind vi har nu, säger Johan Stenman, vd i Victory Challenge. Viljan från teamet att fortsätta finns definitivt.
Om det blir en tredje Americas cup-satsning från Victory Challenge så är ett av kraven att ekonomin ska vara bättre.
Åskådarbåtar
Ni som bor i Spanien och önskar se seglingarna, res till Valencia. Vill du ut på havet kan du köpa en biljett till de åskådarbåtar som följer tävlingen. En halv dag kostar rimliga 55 euros nu och en hel dag 95 euros.
Har du anlag för sjösjuka, men vill uppleva atmosfären i Valencia, kan du betrakta seglingarna från storbildsskärm på land och få snabba expertkommentarer. Det är också möjligt att följa seglingarna på TV.
Nationella TVE och Skysport följer tävlandet. En bra rekommendation är, att ta en halv dag på en åskådarbåt och sedan sitta och betrakta dagens seglingar och resultat på storbildsskärmarna inom området.
Det är gratis att komma in på Americas Cups hamnområde, men parkeringen kostar. Ingenting händer där före klockan tio, men vid elvatiden startar köerna in till området. När det är som längst är köerna kilometerlånga, allt beror på säkerhetskontrollen, som är likvärdig med en flygplatskontroll.
Först i mål vinner
Reglerna i seglingarna är i grunden enkla, men i dessa seglingar är det många tillägg och marginaler inblandade. Därför följer en jurybåt de tävlande och utdömer omedelbara straff. Det kan vara, att den båt som gjort fel, skall styra runt 360 grader. Detta gör att första båt i mål är vinnare. Alla delar av tävlingarna är tillrättalagda för TV och massmedia.
Skillnaden mellan Americas Cup båtar och Volvo Ocean Race båtar, är som att jämföra Formel 1 med rallybilar. Varje båt är bra på sitt sätt, en Volvo Ocean Race båt kan göra sig bra på bansegling, men skulle komma långt efter en Americas Cup båt.
En Americas Cup båt skulle komma flera timmar efter på ett dygns segling på södra oceanen, jämfört med en Volvo Ocean Race båt. Troligen kan ingen vara så dum, att han försöker sig på ett sådant experiment.
Fakta om Americas Cup båtar i dag:
Längd: L.O.A 24 meter
Bredd: 4 meter
Djup: 4,1 meter
Vikt: 24 ton (var av 80% i kölen)
Masthöjd: 33 meter (masten klarar laster i nedåttryck på 50 ton) med en segelyta upp till 750 m2
Besättning: 17 personer samt en åskådare eller gäst.
Nästan allt på båten är kolfiber så även segel.