Se upp för små transportburar och godtyckligt tolkade regler för transport av sällskapsdjur inom flygtrafik. Flygbolagen godkänner inte automatiskt de regler som djurskyddslagen föreskriver för transport av sällskapsdjur. De flesta flygbolag får beröm för sina flexibla regler. Sterling ligger längst bak i kön, och får inga poäng alls Av Susanne Kamu

Ett mardrömsscenario kan uppstå då du med ditt sällskapsdjur står på Kastrups flygplats, redo för avresa med Sterling. Personalen vid ”incheckningen” kan helt godtyckligt tolka Sterlings regler och konstatera att buren djuret reser i är alltför liten, och ger dig alternativet att antingen köpa en ny och större bur eller så flyger djuret inte med.
Blir djuret kvar och familjen reser, är det inte bara ledsamt och traumatiskt, utan leder till stora problem, både känslomässiga och inte minst ekonomiska. Djuret blir kvar, familjen reser. Vad sker nu?
Ur djurskydds synpunkt, kan man fråga sig. Är det inte bättre att djuret får följa med än att det blir sittande i sin lilla bur på flygfältet i väntan på att någon skall lösa problemet med att få hem djuret på något sätt? Det är trots allt fråga om en resa, som normalt inte räcker längre än 4 timmar.
Detta under förutsättningen att burens mått uppfyller djurskyddslagens minimikrav.

Hur stor bör buren vara?
En grundregel är att buren bör vara stor nog, för att djuret fritt ska kunna resa och vända sig runt i den. Höjden skall vara ungefär tio cm över mankhöjd, alltså skulderblad. Om det skulle ske något under flygturen, och buren välter, måste djuret fritt kunna flytta på sig så att den finner en bekväm ställning igen.
Djurskyddslagen ger följande normer angående burens storlek; Utrymmet för en hund av samma storlek som en schäfer ska vid kommersiella eller regelbundet återkommande transporter ha följande inre mått:
Längden minst 90 cm
Bredden minst 60 cm
Höjden minst 70 cm
Takets längd får vara högst 4,5 cm (5%) kortare än längden på golvet

För övriga hundar gäller följande villkor:
Minsta längd = hundens längdmått från nosspets till benknöl, när hunden står i normal ställning multiplicerat med 1,25 Minsta bredd: bröstmått multiplicerat med 2.5 Minsta höjd: hundens höjdmått till hjässan när hunden står i normal ställning (1).
De flesta flygbolag accepterar dessa regler, och ser det hela med sunt förnuft. Däremot har Sterling tolkat reglerna på sitt eget sätt, och här har problemen uppstått.
Sterling meddelar följande krav på sin hemsida: Djur/djuren skall kunna stå upprätt med ett mellanrum på minimum 10 cm från djurets huvud (!) till burens tak och när djuret ligger ner utsträckt skall det finnas ytterligare 10 cm (!) till godo. Detta gäller både i lastrummet och kabinen (2).

Marginal
Sterling har alltså lagt till en rejäl marginal på djurskyddslagens minimikrav. En schäfer som ligger utsträckt raklång, kan säkert vara 140 cm lång. Om buren inte är minst 150 cm lång, riskerar alltså djurägaren att vara tvungen att lämna hunden kvar.
Jag har e-postat Sterling, för att få besked hur de motiverar sina krav på burstorlek men jag har tillsvidare inte fått något svar. Jag skulle vara intresserad av att få vem på Sterling som ansvarar för dessa regler, och hur de motiverar sitt beslut. Den enda tillgängliga informationen de har finns på deras hemsidor. Vid oklara fall kan man kontakta deras huvudkontor på numret +45 70108484.

Ta reda på regler
Det viktiga för oss djurägare är att inse att flygbolagen har rätt att lägga upp vilka regler de så önskar. Det är också viktigt att vi som djurägare tar reda på vilka rådande reglerna är och att vi väljer burstorlek eller flygbolag enligt detta.
Djurskyddslagen är inte godtyckligt uppsatta regler, utan de är baserade på fakta, lagar och erfarenhet. Varför Sterling inte kan acceptera dessa – har jag svårt att förstå.
(1) Statens jordbruksverks föreskrifter om transportering av djur (SJVFS
2000:133) om transport av levande djur.
(2) www.sterling.dk