En utbyggnad av pendeltågslinjen från Fuengirola till Marbella ses allt mer som en omöjlighet. Orsaken är att turtätheten på linjen har nått max, det går helt enkelt inte att få in mer trafik på linjen. Och redan nu är många avgångar fullsatta.

Under de senaste dagarna har det publicerats flera artiklar i provinsens största dagstidning Diario SUR om en eventuell utbyggd pendeltågslinje på västra Costa del Sol. Cercanías C-1 mellan Málaga och Fuengirola är en av Spaniens mest lönsamma linjer. Den har en turtäthet var tjugonde minut och en tredjedel av linjen saknar dubbelspår.

Det betyder att på en tredjedel av den nuvarande linjen kan inte två tåg gå i vardera riktningen samtidigt. Den aktuella frekvensen var tjugonde minut och resetiden 45 minut beror just på att dessa flaskhalsar existerar.
Det går inte att bygga ut linjen med ytterligare spår eftersom bebyggelse ligger alltför nära.

Under fjolåret hade linjen 10,5 miljoner passagerare. Om linjen skulle gå vidare till Marbella pekar prognoserna på cirka 36 miljoner användare.

Flera grupper däribland Rotary trycker i nuläget på med att en pendeltågslinje ska byggas mellan Marbella och Málaga. Häromdagen gick Málagas borgmästare Francisco de la Torre ut och sa att målet är att få en helt ny direktlinje mellan Málaga och Marbella.

Eftersom den nuvarande linjen mellan Málaga och Fuengirola är överbelastad så är det inte tal om någon förlängning i framtiden. I stället krävs en annan alternativ linje med större kapacitet mellan Málaga, flygplatsen och Marbella.