I Milos Forsmans oerhört intressanta film “Los Fantasmas de Goya” spelar Stellan Skarsgård konstnären själv och Javier Bardem och Natalie Portman de andra bärande rollerna. Filmen är inspelad i Spanien, året är 1792 och inkvisitionen har makt över människorna Av Britt-Marie Ekman
Bardem gestaltar en inflytelserik munk och Natalie Portman är hans offer, anklagad för hädelse. Goya påverkas av kyrkans och statens agerande och griper in i händelserna. Under eftertexterna visas flera av Goyas senare verk. Filmen inspirerade mig att ta reda på mer om denne produktiva konstnär.
Enkel familj
Francisco Goya kom från en enkel men inte fattig familj. Fadern var förgyllare och modern hade rötter i lågadeln. Den 30 mars 1746 föddes sonen Francisco. Familjen bodde då i Fuentetodos utanför Zaragoza dit man senare flyttade. Francisco ville inte följa i faderns spår utan började som fjortonårig lärling hos en av stadens konstnärer.
Han iakttog människorna, tjuvar, landstrykare, tiggare som köade utanför biskopens residens för att få mat och småpengar, hantverkare, borgare, adelsmännen, grupper som sedan kom med i hans målningar.
Han besökte ofta konstnärsfamiljen Bayeu, vars son blev hans bästa vän, och dottern Josefa blev 1773 hans hustru. Två år senare flyttade de till Madrid. Goya deltog i en tävling utlyst av Kungliga Konstakademin. Att vinna denna tävling var hans första mål. Goya uppmärksammades, men vann inte.
Dåtidens konstnärer studerade vidare i Italien och främst i Rom och 1770 reste Goya dit. Innan resan hade han fått i uppgift att göra några skisser till gobelänger, lantliga motiv med folklivsskildringar.
Kungliga gobelängfabriken
Vid hemkomsten från Italien fick Goya uppdrag att måla en fresk i taket av katedralen i Zaragoza. Velazquez hade fått anbudet före Goya som gick under Velazquez pris med 10.000 realer och därmed också fick arbetet. ”Han hade dessutom varit i Italien”.
Goya fortsatte med sina skisser till kungliga gobelängfabriken i Madrid fram till 1792. Det var den viktigaste perioden i hans artistiska utveckling. Som gobelängdesigner gjorde han sina första genremålningar, scener ur vardagslivet. Han var en flitig observerare av människorna omkring sig. Goya uppmärksammades av noblessen och fick många uppdrag som porträttmålare, även kronprinsparet, blivande Carlos IV och Maria Luisa blev intresserade av hans verk.
1779 vid 33 års ålder blev Goya presenterad vid hovet och tio år senare nådde han sitt andra mål: Kunglig Hovmålare. Som sådan arbetade han under många regenter och för att överleva måste han uppföra sig taktiskt och diplomatiskt.
Politisk oro
Franska revolutionen 1789 gjorde det svårt för Goya att kombinera konsten och sin position vid hovet när idéerna från Frankrike spred sig, och allt som förut varit sanning ifrågasattes nu, kyrkans makt, inkvisitionen och adelns privilegier.
Den regerande Carlos IV var svag och obeslutsam. Makten låg hos ministrarna. Man försökte undvika allt som var franskt och inkvisitionen lät landsförvisa utlänningar.
När nyheterna om terrorn i Paris nådde Madrid, bröt man relationerna med Frankrike och snart trängde Napoleons arméer in i Spanien.
Påverkas av tiden
Förvirring och våld rådde i Spanien. Goya, som 1792 blivit döv efter en svår sjukdom, kände sig isolerad och blev djupt påverkad av de fantasier och bilder som hans sinne skapade.
Han började kritiskt betrakta människorna. Han utvecklade en djärv fri ny stil, nära karikatyrer, i en serie etsningar, Caprichos, fantasier, satiriska bilder av omvärlden. I dessa betraktar han kritiskt prästerskapet och inkvisitionen, vanföreställningar och arrangerade äktenskap.
Målningarna blev djärvare och porträtten skapade han utan försköning. Hans religiösa fresker blev också mer realistiska. Goya blev en banbrytare inom religiös konst.
Inbördeskrig
I sin stora målning ”3 maj 1808” där en fransk trupp arkebuserar spanska motståndskämpar, tog Goya tydligt ställning mot kriget, så också i en serie etsningar. Napoleon insatte sin bror som kung i Spanien under namnet José I, i folkmun Pepe Botella, och under dennes tid förlorade kyrkan, inkvisitionen och noblessen sin makt. Många som stött dessa flydde för att undgå förföljelse och straff.
När Spanien efter ett inbördeskrig återupprättat den spanska monarkin 1814 med Fernando VII som regent, återgick politiken i gamla banor och inkvisitionen fick allt större makt.
Goya anklagades för sin målning ”Den nakna Maja” men benådades. Tavlan ”Inkvisitionstribunalen” var en stark drift med denna institution. De anklagade är försedda med strutar på huvudet inför de anklagande prästerna. I filmen ”Los Fantasmas de Goya ” är denna scen helt återskapad.
Sista år
1800-talets omtumlande år och en begynnande sjukdom får den desillusionerade änklingen Goya att flytta från Madrid och köpa ett hus på landet, ”La Quinta del Sordo”, den döves lantgård, och installera sig där med sin nya livsledsagarinna, Leocadia Weiss.
Hans målningar och etsningar blir allt mörkare. Han ger människorna hemska ansiktsuttryck och skapar groteska scener. I flera etsningar raljerar han med människors enfald.
I slutet av sitt liv prövar han på en ny teknik, litografi. I en lång rad litografiska bilder från tjurfäktningar visar han detaljrikt denna konst. Goyas hälsa blir allt sämre.
Så småningom får han tillåtelse att åka till Frankrike för att besöka en kurort för behandlingar. Han stannar i Frankrike till sin död i april 1828. Han har då varit sjuk i flera år.
Nydanare
Francisco Goya blev en nydanare inom konsten. Han uttryckte sina tankar och känslor helt frankt. Han reagerade mot de tidigare uppfattningarna om konst och hade en önskan om ett nytt uttryckssätt. ”Artistens vision är viktigare än tradition.”
Goya arbetade i över 60 år tills han var 82. Hans produktion var enorm, 700 målningar, 900 skisser, och nästan 300 gravyrer. Francisco Goya har kallats ”Den förste moderne konstnären”.
Goya levde under en omvälvande tid. Han fick uppleva fem kungar, Spaniens förlust av flera länder i Sydamerika, USA:s tillkomst, Franska revolutionen, Napoleons uppgång och fall, kyrkans omsvängningar, ångmaskinens intåg och ett par av Beethovens symfonier, men jag tror inte att nyheter från lilla Sverige, mordet på Gustav III, en Bernadotte på Sveriges tron eller unionen med Norge nådde Goya.
Källor: Clio, Revista de Historia nr 61, Protagonistas de la Civilisació, Webmuseum Paris.