Det är inte första gången vi hör talas om detta. Gaskontrollanter som lurar skjortan av utlänningar inträffar med jämna mellanrum. Nu har det hänt igen. För Sixten Månström i Torremolinos blev det en dyrköpt historia Av Ola Josefsson
Sixten Månström från Långsele bor i sin lägenhet i Torremolinos några månader under hösten och våren. 1998 lät han installera gas till spis och varmvatten.
Gas Málaga S.L installerade anläggningen den 2 oktober 1998. Företaget var auktoriserad och användes av Repsol vid tidpunkten. Garantin löd på fem år.
Efter fem år kom efterträdaren till Gas Málaga S.L., Repargas S.L. för att göra ”revision”, besiktning med garantikontroll. Två spanska gaskontrollanter varav den ena talade svenska, mätte gastryck, bytte slangar och huvud skiftades, precis som det ska göras efter fem år. Allt var OK.
Överraskad
Därför blev Sixten Månström rejält överraskad när han den 27 december i fjol fick besök av ytterligare två gaskontrollanter, denna gång från företaget Complementos del Gas S.L. De dök plötsligt upp en förmiddag och allting gick så snabbt.
Innan Sixten hade hunnit förklara att han inte hade begärt besiktning hade den ena av de två gaskontrollanterna hunnit in i lägenheten, kapat gasrör och dragit isär slangar.
Filter
Den ena personen uppehöll Sixten och förklarade att han var tvungen att installera ett filter i gasröret trots att det inte finns något krav att så små anläggningar ska ha filter.
-Allting gick så snabbt, säger Sixten. Jag är inte i Spanien så ofta, och jag känner inte till allt.
Räkningen från Complementos del Gas S.L. krävde svensken på 414,53 euro!
Standardpris 40 euro
Innan gaskontrollanterna kom till Sixten hade de besökt en annan utlänning på våningen under. Där blev de utslängda. Har du – eller din hyresvärd – inte beställt någon ”revision” eller besiktning ska du aldrig släppa in dem. Det är en gyllene regel.
Enligt Repsol är standardpriset 40 euro på kontroller där gasslang och regulador (huvudet som sätts på gasflaskan) byts ut. På huvudet (se bilden) kan du se året när kontrollen gjordes, det syns ovanför där gasslangen monteras. Det ”nya” huvud som gaskontrollanterna hade tänkt att installera hos Sixten var från 1994…
Konsumentorganisation
Enligt flera skandinaver som kontaktat Svenska Magasinet är tillvägagångssättet desamma. Plötsligt dyker kontrollanterna bara upp, och de ringer på dörrar endast med utländska namn. Överraskningsmomentet är deras effektivaste vapen i att blåsa folk på pengar.
Sixten vägrar att betala räkningen. De har i efterhand hotat med att slita ut hela gasinstallationen från hans lägenhet. Hela ärendet ligger hos advokat efter att Sixten kontaktat en konsumentorganisation. Rådet därifrån var att aldrig släppa in någon som man inte beställt service av.
-Jag har ringt företaget i Málaga och de säger bara att de vill ha betalt för ett jobb som de har utfört. När jag sa att vi är på gång att anmäla hela saken lade de på luren, berättar Sixten Månström när Svenska Magasinet besöker honom i Torremolinos.
Återställt
Nu gällde det för Sixten att få tag på de ursprungliga gaskillarna för att få sin anläggning återställd med garantikontroll om något skulle hända. Problemet är att deras garanti inte gäller när ett annat företag har ödelagt och ändrat på de ursprungliga inställningarna. Det kostade Sixten 244 euro för att få allt återställt. Jämför det med en besiktning på 40 euro.
-Släpp aldrig in dem om du inte har beställt dem. De kommer alltid två, och det går snabbt, det är mycket som händer bakom din rygg, uppmanar Sixten.
Att tänka på vid gaskontrollor
Kontrollera vilket installationsår som står tryckt på din regulador, huvudet som installeras på gasflaskan. Är din regulador över fem år kontakta Repsol på gratisnumret 901 100 100 (endast spansktalande) mellan klockan 08-20 måndagar till fredagar.
Beställ ”revision” – besiktning med garantikontroll.
Efter kontrollen ska du alltid få en garantisedel.
Som hyresgäst ligger ansvaret hos din hyresvärd att ordna en regelbunden ”revision”. Tala med dem om vad som gäller så du är på den säkra sidan.