Mattraditionerna till påsk varierar från norr till söder − äggen äts i norr, löjrommen i Stockholm, köttbullar i väst och lamm i söder Det är butikskedjan Hemköp som har analyserat försäljningsstatistik från påskinköpen i svensk dagligvaruhandel. Statistiken visar som tidigare på regionala skillnader, men också på att förändringar på påskbordet sker mellan regionerna.
Ägg och must i norr
Norrlänningarna äter mest ägg av alla svenskar till påsk. Och minst lamm. Påskmusten har också blivit rejält populärt i Norrland om man jämför med tidigare år. Förutom Norrland går påskmustbältet från Värmland till Södermanland via Dalarna, Gästrikland, Västmanland och Närke.
Stockholmarna köper mest löjrom, rom och kaviar och ekologiska ägg under påskfirandet. Däremot äter numer skåningarna mest lamm till påsk jämfört med tidigare år då lamm sålde bäst i östra Sverige (Stockholm, Södertälje, Norrtälje, Uppsala, Nyköping, Katrineholm och Visby).
På västkusten tycker man att köttbullar och prinskorv hör påsken till medan östgötar och smålänningar köper mest påskgodis av alla svenskar. Folk från Blekinge, Östergötland, Småland och norra Skåne köper också mest ägg från frigående höns. Skåningarna dricker numer minst påskmust i landet.
Regionala påsktraditioner
De utvalda varorna såldes i Sveriges matbutiker under påsken 2005, det vill säga 7 mars till 3 april 2005. Försäljningssiffrorna är justerade efter antalet invånare i respektive region.
-Vi har följt de regionala påsktraditionerna nu ett par år och det är lika intressant varje år att se hur skillnaderna eller likheterna består. Däremot kan man nu börja ana att vissa matvanor förflyttar sig regionvis. Som exempel kan man ta lamm och påskmust där försäljningen av lamm ökar i södra Sverige, medan det i östra och norra Sverige minskar i popularitet sedan tidigare års siffror, säger Fredrik Jakobsson som är marknadschef på Hemköp. När det gäller påskmust säljs alltmer av den produkten i Norrland men sjunker i syd –och mellan Sverige.
Fokus på mathögtider
Under hela 2005 försågs Hemköps alla butiker med ett nyhetsbrev om Sveriges alla mathögtider, däribland påsken.
-Nyhetsbreven beskriver årets alla mathögtider och innefattar alltifrån det kinesiska nyåret, Vesak och S:t Patricks dag, till alla andra vanliga svenska högtider. Syftet är att ge våra medarbetare kunskap och inspiration i form av recept och kuriosa och därigenom bli bättre rustade för våra kunders behov, berättar Maria Strömbäck, informatör på Hemköp i ett pressmeddelande. Från årsskiftet har butikerna även uppdaterad information om högtiderna på vårt intranät.