En ny dom från Luxemburg bekräftar att strejk inte automatiskt är att betrakta som en extraordinär omständighet. Du som passagerare kan därför ha rätt till ersättning om ditt flyg blir inställt på grund av strejk. Det skriver Konsument Europa på sin webbplats. Det är ECC Luxemburg som hjälpte två resenärer som stämt Lufthansa sedan deras flyg blev inställt på grund av strejk. Hoppet är att domen som kom i slutet av juli kommer att ha en vägledande effekt.

Domen gäller en flygning från Luxemburg till Oslo 2016 och passagerarna har nu fått både ersättning samt kompensation för det inställda flyget. Domstolen anser att den anmälda strejken inte var en exceptionell omständighet enligt förordning EG/261/2004.

Den nya domen bygger på EU-domstolens mål C-195/17 från april i år, där man fastslår att ”En strejk bland den flygande personalen till följd av ett överraskande tillkännagivande av en omstrukturering utgör inte en 'extraordinär omständighet' som kan befria lufttrafikföretaget från skyldigheten att betala kompensation vid inställda eller kraftigt försenade flygningar.”

Uppmaningen till andra resenärer som drabbats av inställda eller ombokade flyg på grund av strejk är därför att ansöka om ersättning. ECC Luxemburg har tagit fram en dokumentmall på engelska som är fri att användas i detta syfte.
I mallen används Ryanair som mottagare, men det går naturligtvis bra att byta till annat, valfritt flygbolag.
Källa: Konsument Europa

Du hittar dokumentmallen här att ansöka om ersättning.