Resenärer som är strandsatta efter att flygbolaget Primera Air gått i konkurs får mycket svårt att få tillbaka någon ersättning. Möjligheterna bedöms som mycket små enligt webbplatsen Reclamador.es som Diario SUR idag hänvisar till. Spansk media uppmärksammar idag konkursen vid flygbolaget Primera Air som under fjolåret transporterade 46.000 resenärer till Málaga flygplats. Enligt statistik från den spanska luftfartsmyndigheten Aena har flygbolaget i år transporterat 21.915 resenärer vilket ger ett snitt på 3.200 i månaden.
Totalt i Spanien har Primera Air trafikerat linjer från Alicante, Almeria, Barcelona, Gran Canaria, Palma de Mallorca, Fuerteventura, La Palma, Málaga och Teneriffa.
Primera Air toppade svarta listan som Vagabond publicerade i september. De är sämst i Sverige på att ersätta kunder enligt de EU-regler som finns för kompensation vid förseningar. Svarta listan visade att Primera Air 2017 vägrade följa ARN:s rekommendationer i 12 fall som rörde inställda och försenade flyg skriver Vagabond.
Diario SUR skriver på onsdagen att både Norwegian och Ryanair erbjuder drabbade Primera Air-resenärer rabatterade priser på upp till 50 procent så att de kan ta sig hem.
 
				


 








