Räkna med dyrare flygbiljetter i framtiden. Ett skenande oljepris gör att även lågprisflygbolagen tvingas höja priserna. På ett år har priset på flygbränslet stigit 60 procent men biljettpriserna har legat kvar på ungefär samma nivå
Av Ola Josefsson

-Vi på Sterling har valt att inte ha bränsletillägg som många andra flygbolag. Men stigande bränslepriser gör att vi kan tvingas att höja våra priser, säger Stefan Vilner, marknadschef vid Sterling Airlines huvudkontor i Köpenhamn.

Konsekvenser
Enligt Stefan Vilner som i början av juni var på tillfälligt besök på Costa del Sol har bränslekostnaderna stigit med 60 procent på bara ett år.
För svenskar med fritidshus i utlandet kan höjda bränslepriser få konsekvenser. Speciellt om fritidshuset ligger i mer avlägsna delar som Thailand och Brasilien.
Även Spaniensvenskar kan komma att märka av de skenande bränslepriserna i framtiden. Men jämfört med Thailand kommer Spanienresorna fortsätta att vara betydligt billigare i framtiden.

Lagom avstånd
-Avståndet till Spanien är lagom, det är dyrare att flyga på resmål på färre timmar eller fler timmar. Det låter kanske lite märkligt men det har att göra med start– och landningsavgifter i jämförelse med hur många timmar planet är i luften. Ett resmål som Thailand blir givetvis riktigt dyrt med tanke på sträckan.
Även om dagens flygmotorer blir allt mera bränslesnåla går det åt en hel del soppa. Sterlings flygmaskiner förbrukar ett ton flygbränsle per motor och timme i luften.

Bas i Málaga
Enligt Stefan Vilner, marknadschef vid Sterling, tillhör Málaga ett av flygbolagets viktigaste destinationer. Och satsningen på Spanien fortsätter.
-Vårt mål är att täcka hela kustremsan. Nu tittar vi på Valencia som möjlig destination i framtiden. Sedan tidigare flyger vi till Barcelona och Alicante under delar av året.
För Sterling som i år kommer att transportera fem miljoner passagerare är Málaga en av de viktigaste rutterna. Redan nu förs diskussionerna om att Sterling i framtiden ska lägga en bas i Sydeuropa. Det kan mycket väl bli Málaga.

För tidigt
Många svenskar anser att Sterling flyger allt för tidigt från Arlanda och Kastrup, något som Stefan Vilner håller med om.
-Málaga är en reglerad flygplats vilket innebär att vi har våra slot-tider att passa. Vi kan inte själva välja tid för utresa och hemresa. Men skulle Málaga bli en av våra baser kunde vi i framtiden flyga tidigt från Málaga och i stället ha middagsplan från Köpenhamn och Stockholm.

100 flyg
En växande flygplansflotta gör även att behovet ökar av att upprätta fler baser i Europa. Dessutom sneglar Sterling på nya marknader och att inte bara transportera passagerare från de nordiska länderna söderut.
-Det pekar mot 100 flyg i flottan om tio år och vi måste ju ställa dem någonstans. Málaga kan vara ett alternativ eftersom vi redan nu har så många flyg som går på Málaga, säger Stefan Vilner.