Det har blivit ett ensidig utpekande med flyget som syndabock. I veckan startade Reidar Svedahl en Facebookgruppen ”Rädda vårt flyg” som syftar till att få en mer objektiv bild av flygets för- och nackdelar. Och medlemmarna har strömmat in på kort tid. Av Ola Josefsson
– Många inklusive jag tycker att mediabilden oftast är för negativ och att flygskam är mycket skadligt och onödigt för Sverige och svenskarna. Det finns stora ekonomiska intressen att föra fram miljöhotet och få utmärkelser och uppmärksamhet.
Reidar Svedahl är kommunalråd för liberalerna i Norrköping. Han har 30 år inom resebranschen för Ving, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Clubb 33, Sunwing, Grand Hotel, Destination Norrköping, Goodjet, Grand Hotell och Scanair.
Han har lägenhet på västra Costa del Sol och tar flyget till kusten.
Reidar beskriver sig själv som miljövän och tar illa vid sig av all plast i havet, förespråkar återanvändning och miljösatsningar men reagerar mot miljöpanik.
– Flyg är ett ämne som många pratar om. Men det har blivit ett ensidig utpekande med flyget som syndabock, menar Reidar Svedahl.
– Varför ska en fabriksarbetare känna skam bara för att han åker en vecka eller två till Mallorca. Vi kan inte ta bort en del av arbetarnas livskvalitet.
Tror du att flygskam påverkar svenskarna?
– Jag tror inte det. Den har fastnat mer hos politiker och media än hos allmänheten. Många svenskar förstår att flyget inte är den stora miljöboven. Av världens utsläpp av koldioxid står flyget för två procent. Den svenska delen är en promille. Vi räddar inte miljön bara genom att sluta flyga.
Man kan inte rädda miljön genom att ta bort något som inte skapar problemen, menar Reidar och tar exemplet med kryssningsfartygen.
Fartyg förorenar betydligt mer. Vissa rederier använder bränsle som inte är tillåtit uppe på land. Fartygsbranschen släpper ut mer än bilismen som i sin tur släpper ut mer än flyget.
Det sker en intressant utveckling och satsning på miljösnällare flyg. Flygbolaget BRA i Sverige använder förnybar energi. Satsningen med elflyg växer och varje försök ger längre flygtid med större maskiner. Flyget kommer att bli mer miljövänligt än vad det är nu.
Är tåget ett alternativ?
– Det är inget alternativ inom överskådlig framtid. Det tar för lång tid. Hur tar man sig till Sydafrika med tåg från Sverige. Och hur lång tid tar det, frågar sig Reidar. Och tågen i Tyskland går med kolkraft, är det miljövänligt.
När det projekteras för tåglinjer görs det stora ingrepp i landskapet. Jord hyvlas bort liksom skog, järnmalm bryts. Det är en jätteinvestering i miljöpåverkan att bygga järnväg. Flyget behöver bara en rullbana på några kilometer.
Flygskam är särskilt allvarligt för Sverige menar Reidar Svedahl eftersom landet är sällsynt mycket beroende av export. Export bygger på kommunikation mellan människor.
– Om vi ska fortsätta sälja till utlandet måste affärsmän och affärskvinnor kunna leva som deras kolleger i andra länder.
– Utan exportindustrin försämras vår välfärd.
Sverige har en hög besöksnäring tack vare den svaga svenska kronan. Till ishotellet vid Kiruna kommer de flesta besökare med flyg.
– Ska vi stänga ishotellet, frågar sig Reidar. Hit kommer besökare från hela världen. Med flyg.
Det har blivit en märklig politisk korrekthet i miljöfrågan i Sverige där eliten i form av politiker och media håller upp fingret och känner hur det blåser.
– Det har blivit en rädsla att inte våga säga emot och ifrågasätta. Alla håller upp fingret och känner hur det blåser. Och följer massan.
– Varför granskas inte Finlandsbåtarna, Siljan Line, Viking Line och Birka mer. Här har vi större miljöpåverkan. Varför skriver inte medier om detta i större utsträckning, frågar sig Reidar Svedahl.
Du hittar Facebookgruppen ”Rädda vårt flyg” här