Prisbilden börjar nu klarna för Spaniens satsning på en budgetvariant av höghastighetstågen, de nya tågen sätts i trafik från den 6 april 2020.

Lågprisvarianten av AVE-tågen kommer att heta AVLO (Alta Velocidad Low Cost) och premiärtågen sätts in på linjen mellan Madrid och Barcelona, men fler linjer följer alteftersom.

Priset på biljetterna mellan Madrid och Barcelona kommer att variera mellan 10 och 60 euro, beroende på efterfrågan på avgångarna. För barn under 14 år som reser tillsammans med en vuxen blir priset 5 euro.

Till en början kommer det att bli två dagliga avgångar i varje riktning, något som kommer att utökas till fem i slutet av 2020 då avregleringen sätter in och konkurrenterna kommer in på banorna.

Med den tidiga lanseringen av dessa tåg får Renfe ett försprång på cirka åtta månader före rivalerna, franska SCNF och italienska Trenitalia. Biljettförsäljningen till AVLO-tågen kommer att starta i slutet på januari.

Under 2020-2021 kommer successivt även linjerna Madrid-Levante –Valencia-Alicante och Madrid-Córdoba-Málaga-Sevilla att tas i drift med nya AVLO-tåg.

Renfe är övertygade om att den nya tjänsten når en miljon resenärer per år under de första två åren i tjänst. Enligt företagets president kommer dessa passagerare att ”stjälas” främst från dem som för närvarande reser med bil och bland de grupper som inte använder AVE för på grund av höga biljettpriser, till exempel familjer eller ungdomar. Ett av incitamenten för detta är det låga priset på 5 euro för barn under 14 år.

Lanseringen av en billig AVE utgör, tillsammans med digitalisering och internationalisering, en av pelarna i den strategiska plan som Renfe har utvecklat för att förbereda inför slutet på sitt monopol och ankomsten av konkurrenter. Företaget är övertygat om att denna nya lågpristjänst kommer att generera 20% av de totala intäkterna sett på ett tioårigt perspektiv. Relaterad artikel: Lägre priser på höghastighetstågen i Spanien.

Bild: AVLO-tåg, foto: Ministerio de Fomento.
Artikel: Jonny Erixon