I en förlängning av pendeltåget cercanias till Marbella bör även en utbyggnad österut ingå. Det menar Vélez Málaga (bilden) som ställer kravet till provinsstyrelsen, regionregeringen och staten att pendeltåget även ska omfatta östra delen av Costa del Sol.
Det väntar ”manna” från himlen. Spanien hoppas få 140 miljarder i stöd från EU till olika projekt som ska stimulera sysselsättningen och bygga upp landet efter covid-19-pandemin. Här finns pengar att hämta hem menar Málagas borgmästare Francisco de la Torre och provinsstyrelsens ordförande Francisco Salado. De hoppas på en utbyggd pendeltågslinje utmed Costa del Sol.
I området Axarquía öster om Málaga hoppas de styrande att inte tåget stannar i Málaga. De hoppas på en förlängning österut till Vélez-Málaga och Nerja. I fredags beslutade kommunstyrelsen i Vélez-Málaga att skicka en skrivelse och krav till provinsstyrelse samt regionregering som centralregering.
Målet är att förbättra rörligheten och kollektivtrafiken utmed kusten, även på östra sidan om Málaga och inte bara västerut står det i texten som samtliga partier, PP, PSOE, GIPMTM och Andalucía por Sí har undertecknat.
Under många år har en utbyggd pendeltågslinje från Fuengirola till Marbella och Estepona diskuterats. Det finns fler alternativ att bygga en helt ny linje från Málaga till Marbella eller att fortsätta på den nuvarande linjen med ändstation i Fuengirola.