Det är en gratis annonsfinansierad streamingtjänst från ViacomCBS som kommer att lanseras med 40 temakanaler. Den kostnadsfria tjänsten kommer att vara tillgänglig för publiken i Spanien via datorer, smart-TV och mobilappar.
Pluto TV hävdar att detta blir den första gratis annonsfinansierade snabba streaming-tv-tjänsten på den spanska marknaden och tillägger att Telefónicas Movistar+ kommer att hantera annonsförsäljningen. Företaget nämner också att de kommer att arbeta med över 20 partners för innehållet i Spanien, inklusive All3Media, Endemol Shine, Fremantle och Lionsgate. Raffaele Annecchino, VD för ViacomCBS EMEA och Asia, Digital och mobil strategi VCNI, säger: ”Den här innovativa tjänsten kompletterar perfekt vårt linjära och icke-linjära erbjudande i Spanien. Pluto TV har visat stor framgång i USA, och lanseringen i Spanien markerar ett viktigt steg i vår expansion i Europa, där tjänsten redan finns i Tyskland, Schweiz, Österrike och Storbritannien. Jag är övertygad om att Pluto TV kommer att revolutionera den spanska streaming- och TV-marknaden samt introducera en ny modell för att titta på innehåll baserat på kuraterade kanaler och vertikalt innehåll. Tack vare vårt partnerskap med Movistar+ på reklamsidan är vi i en bra position för att få en betydande tillväxt, parallellt med vårt innehållsexpansionsmål som är att ha 100 kanaler tillgängliga i Spanien i slutet av 2021″.
Pluto TV grundades 2013 och köptes upp av ViacomCBS i januari 2019, huvudkontoret ligger i Los Angeles i USA medan deras europeiska verksamhet har sitt kontor på Boxhagener Straße 80 i Berlin. De har totalt mer än 200 kanaler i sitt system och arbetar med 170 samarbetspartners över hela världen. De hade i mars mer än 20 miljoner månatliga användare och de räknar med att nå 30 miljoner före årsskiftet. Nästa stora lansering efter Spanien blir i december, då i Brasilien.