När det kommunala parkeringshuset La Marina i Málaga öppnade 1989 var Seat Ibiza, Renault Supercinco och Ford Fiesta de vanligaste bilarna. De mätte i runda tal 3,6×1,5 meter. 2021 heter de vanligaste modellerna Seat Arona, Hyundai Tucson och Dacia Sandero som mäter 4×1,75 meter eller Tucson på 4,48×1,85 meter.
Allt större bilar gör att garagen måste minska antalet parkeringsrutor. Det gör också att p-biljetten blir dyrare. När La Marina är färdigbyggt så ökar priset med 12 procent, skriver Diario SUR.

Det kommunala parkeringsbolaget Smassa (Sociedad Municipal de Aparcamientos) driver anläggningen mellan hamnen och calle Larios i Málaga som är det mest lönsamma parkeringshuset men också det med flest klagomål.

Enligt förordningen ska varje parkeringsruta vara 5×2,5 meter. Från nu gäller 5×2,8 meter.

För att inte parkeringshuset ska behöva stänga pågår renoveringsarbetet i sex faser.

Tidigare fick det plats fyra bilar mellan två pelare i garaget. Nu minskas platserna till tre bilar vilket gör att 80 parkeringsplatser försvinner i garaget som i framtiden får plats för 346 bilar (11 reserverade för personer med nedsatt rörlighet, två för elbilar), plus ett dussin p-platser vardera för motorcyklar och cyklar.

Priset per timme ökar med 0,25 euro till 2,35 euro.

Även vid de övriga kommunala parkeringsgaragen i Gamla stan (Alcazaba, Camas, Tejón y Rodríguez, San Juan, Cervantes, Andalucía och Salitre) ökar priset per timme med 0,15 euro, måndagar till fredagar, och 0,25 euro, lördagar och söndagar.

Priset blir då 2,10 euro per timme under veckodagar och 2,35 euro per timme under veckoslutet.