Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Styrka & Träning - Fråga din personliga tränare

Fråga din personlige tränare Johnny Löfald. Han är utbildad personlig tränare och dessutom ägare till gymmet Qi Sport i Nueva Andalucia, Marbella. Han kommer varje månad att besvara frågor från Svenska Magasinets läsekrets kring hälsa, fitness och kost. Fråga Din personliga tränare genom att skicka din fråga till: e-post: johnny@qi-sport.com


Jag äter ägg varje dag. Är det sunt?
”Äggälskaren”

Ägg är kanske naturens mest perfekta matvara. Ägget innehåller allt det som kycklingen behöver för att växa till. Ägget innehåller nästan alla näringsämnen som också vi människor behöver. Ägg innehåller proteiner (ca 6 gram per ägg), ca 4 gram fett, samtliga vitaminer utom vitamin C, och ca 200 milligram kolesterol. Ägg har också ett högt innehålla av spårämnen och näringsämnen i förhållande till den kalorimängd det har.

Att äta ett till två ägg om dagen är helt okej (och speciellt om du tränar) men det kan vara bra att ha några äggfria dagar emellanåt. Ägg innehåller en del kolesterol och på grund av detta av detta har många blivit varnade mot att äta för mycket ägg. Men ny forskning visar att det er viktigare med en god balans mellan de olika delarna av kolesterolet, LDL (det farliga kolesterolet) och HDL än själva kolesterolvärdet. För oavsett är kolesterol livsviktigt för kroppens cellmembraner och för låga kolesterolvärden kan också vara ett problem!

Så mitt råd till dig är att fortsätta att äta ägg – med måtta.
Hälsningar Johnny


Varför är fibrer så bra?
Fiber är ett gemensamt namn på alla de ämnen i kosten som inte bryts ned i magen eller tarmkanalen. Fibrer är det som blir kvar i tarmen efter att näringen har blivit upptagen och de är därför viktiga för att tarmen ska ha något att jobba med. Med mycket fibrer blir det lättare och transportera tarminnehållet, magen fungerar som den ska och vi förhindrar lös mage.
I tjocktarmen finns det upp till 2 till 3 kilo med bakterier. Det är hela tiden en balans mellan det som vi kallar bra bakterier och de dåliga bakterierna som kan orsaka skada. Med en god diet och rätt näring kommer de ”bra” bakterierna att ha kontrollen. Bakterierna har enzymer som kan bryta ned fibrerna och utnyttja dessa som näring.

Utöver detta har fibrerna också en annan bra effekt. De kan faktisk minska upptaget av fett. En del av fettet ”fastnar” nämligen på fibrerna och eftersom kroppen inte tar upp fibrer gör det att fettet passerar tunntarmen och hamnar i toaletten i stället för runt magen. Dessvärre gäller detta bara en viss del av det fett som vi äter. Så även med en fiberrik kost kan du inte hiva i dig massor av feta varor.
Ett bra fiberintag är ca. 30 gram (men håll dig under 60 gram då för mycket fibrer kan ha en negativ effekt!) varje dag som kan beskydda mot både högt blodfett och kolesterol och inte minst mot flera typer av cancer. Så fortsätt att ät knäckebröd.

Goda fiberkällor:
Vattenlösliga fibrer:
Färsk frukt
Torkad frukt
Bär
Havregryn
Havrekli
Linfrö

Vattenolösliga fibrer:
Kli
Böner
Ärtor
Fullkornsbröd
Knäckebröd
Grönsaker
Nötter

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 

















Vittsjö











Spanien Magasinet allt om Spanien