Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Fråga din personliga tränare

Bänkpress på lutande bänk
Bänkpress på lutande bänk
Fråga din personlige tränare Johnny Löfald. Han är utbildad personlig tränare och dessutom ägare till gymmet Qi Sport i Nueva Andalucia, Marbella. Han kommer varje månad att besvara frågor från Svenska Magasinets läsekrets kring hälsa, fitness och kost. Fråga Din personliga tränare genom att skicka din fråga till: e-post: johnny@qi-sport.com


Jag är en man som tränar på gym fyra gånger i veckan. Jag delar upp kroppens större muskelgrupper på fyra träningstillfällen. Jag har en fin utveckling av nästan samtliga muskelgrupper förutom brösten. Vilka är de bästa övningarna för bröstmuskulaturen. Kan du ge mig exempel på övningar och antal set och repetitioner för att få resultat?
40+

Hej!
Att ha en välutvecklad bröstmuskulatur är något som de flesta vill ha. Min teori angående detta är att hålla sig till basövingar. Öka sakta men säkert intensiteten via fler set, mer vikt och repetitioner.
Du bör ha två olika ”rörelser” när du tränar bröstet. Pressövningar och sträckövningar. För att bygga bröstmuskulaturen vill pressövningarna vara de fundamentala. Som bänkpress (flat eller lutande bänk), hantelpress och dips med brett grepp.

Med vanlig press (flat bänk) jobber du mest med nedre och mellersta delen av bröstmuskulaturen samt en del också med den övre. Liggande på en lutande bänk jobbar du mer med den mellersta och övre bröstmuskulaturen.

Den största fördelen med hantlar är att du har en större rörelsefrihet. Du blir inte så stationär som med en stång och risken för skador minskar. I och med att du jobbar med två hantlar undgår du också ”självfördelning” av styrkan. Däremot kan du inte jobba med lika mycket vikter som när du använder stång. Oavsett, kom ihåg att ha någon som står bakom dig och passar dig när du tränar, både med stång och hantlar.

Förslag till bröstträning två gånger i veckan:
Dag 1:
1) Bänkpress, flat bänk, 3 set, 10-15 repetitioner
2) Hantelpress, lutande bänk, 3 set, 8-12 repetitioner
3) Stående flyes i kabelmaskin, 2 set, 10-12 repetitioner

Dag 2:
1) Bänkpress på lutande bänk, 4 set, 8-15 repetitioner (pyramid)
2) Push ups, tre set till max
3) Dips med brett grepp, 2 set med 6-8 repetitioner.

Försök att ta ut dig helt på varje set (minus det första setet på varje övning som kan vara ett slags ”uppvärmning”). Men kom ihåg teknik före allt annat. Skriv gärna en träningsdagbok så att du kan se eventuella framgångar från vecka till vecka.
Hälsningar Johnny!


Jag har blivit uppmanad att äta mera proteiner och jag vill köpa något kosttillskott med proteiner. Jag har sett att det finns flera märken, men kanske den populäraste heter ”whey protein”. Vad är det?
Hälsar ”Melle”

Wheyprotein (vassleprotein) blir ofta kallat ”toppstandard” av proteiner. Det är ett högkvalitativt protein som kommer från mjölk. Mjölk har två olika typer av protein, casein och wheyprotein.

Bara 20 procent från mjölk är wheyprotein, (80 procent från casein) och vassleprotein är det bästa proteinet som är tillgängligt på marknaden. Det innehåller alla essentiella aminosyror som kroppen behöver. Men wheyprotein är också den rikaste källan av så kallade ”branched chain” aminosyror (BCAA) som är speciellt viktigt för idrottsutövare då kroppen behöver mera av dessa aminosyror under och efter träningen. Detta är nämligen aminosyror som musklerna tar direkt till sig utan att de först metaboliseras (ämnesomsättning) genom levern.

Så du kan tryggt köpa wheyproteiner!
Johnny

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 











Vittsjö





















Spanien Magasinet allt om Spanien