Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Allmänna reklamationsnämnden: Svensk hyresgäst fick rätt mot svensk uthyrare på Solkusten

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gav en svensk hyresgäst rätt till ersättning från en svenskägd firma i Nerja
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gav en svensk hyresgäst rätt till ersättning från en svenskägd firma i Nerja
Lägenheten var smutsig, fuktig och kylig, det droppade fett från spisfläkten och lägenhetens elsystem var defekt. Under mattan som låg under matgruppen var det ett svart mönster på det vita golvet. Under dynorna i soffgruppen fanns det brödsmulor och ”metallskrott”.


Av Ola Josefsson

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har gett rätt till en svensk hyresgäst att få ersättning från svenskägd firma i Nerja som hyrde ut lägenhet. Men firman vägrar att betala.
-Alla påståenden är felaktiga, säger Björn Olandersson, vd i firman Habo Villaservice, till Svenska Magasinet, och tillägger:
-Under några dagar drabbades de av vissa problem, men det löste vi. De fick 100 euro i kompensation.
Vad Svenska Magasinet erfar är det första gången som ett fall mellan två svenskar i Spanien avgörs hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i Sverige.

Det svenska paret Agny och Christian Gezelius hyrde en radhusliknande lägenhet i ett vackert område i Nerja under fyra månader från perioden december 2007 till april 2008. Området var vackert, något som knappast lägenheten var, enligt Christian Gezelius.
-Från spisfläkten droppade det fett, soffan var full av brödsmulor och värmen fungerade inte, berättar Christian Gezelius som ringde till hyresvärden, Habo Villaservice.

Han fick rådet att klättra upp på en stege, öppna en lucka, sticka in fingret, trycka på några knappar, så skulle det komma varmluft. Det fanns dock ingen kontroll över termostatens inställning, det gick inte att avgöra om värmen var inställd på 18 eller 25 grader. Elkunniga människor avrådde dem från ”receptet”.

Reparatörer kom och gick och Habo Villaservice lämnade dock, utan tillåtelse, ut resenärernas mobiltelefonnummer till aktuella företag som ringde för att meddela när deras reparatörer skulle komma. Till följd av detta blev resenärerna låsta till lägenheten och deras mobilkostnader belastades eftersom de hade svenska mobiltelefoner. Varje samtal innebar en öppningsavgift på 9:95 SEK.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Habo Villaservice att genast betala motvärdet av ytterligare 212 euro till hyresgästen vilket motsvarar halva hyreskostnaden för perioden 19 december 2007 till 11 januari 2008. Beslutet är enhälligt.

”Av handlingarna i ärendet framgår bland annat att det har uppstått störningar i eltillförseln till den hyrda lägenheten. Till följd av detta har bland annat värmesystemet inte fungerat som avtalat under tiden från och med den 29 december till och med den 11 januari”.

Nämnden skriver därför att hyresvistelsen till följd av det nämnda har varit felaktig och att resenärerna skäligen är berättigade till prisavdrag med yrkat belopp och att de erhåller skadestånd för de mobiltelefonkostnader de haft till följd av felen.

På Allmänna reklamationsnämnden känner man inte till något liknande fall där man har avgjort en hyrestvist i Spanien mellan två svenskar. Ovanstående fall kan bli en vägledning i framtiden för svenskar som hyr bostad i Spanien och som inte håller måttet.

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 







Vittsjö

























Spanien Magasinet allt om Spanien