Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Intresset för integration måste bli bättre

Svensk i Spanien
Svensk i Spanien
De svenska skolorna på Solkusten präglas av den svenska kulturen. Ingen av skolorna har intensiv kontakt med spanska skolor, och frågan är nu; Vad gör skolorna egentligen för att integrera eleverna i det spanska samhället?


Av: Mary Touma

Svenska skolan i Fuengirola ligger belägen mitt i stadskärnan och i området kring skolan kan du handla i svenska affären, gå till svenska kyrkan och äta kanelbullar i det svenska konditoriet. Om det inte var för solen och värmen skulle man nästan kunna tro att man befinner sig i Sverige.
I september 2003 startades ytterligare en svensk skola, denna gång i Marbella. Det är en liten skola med Montessoriinriktning och ligger i ett naturområde mellan Marbella och Puerto Banus.

Bra avsikter men lite förståelse
För ett par år sedan hade Svenska Skolan i Fuengirola ett samarbete med Area de juventud – en fritidsgård som anordnar olika aktiviteter för ungdomarna i Fuengirola.
Till en början deltog elever från skolan i dessa aktiviteter för att öka integrationen men efter en tid avbröts samarbetet.
-Intresset var alldeles för litet, både från vuxna och elever på skolan. Jag fick inget stöd, säger Elvira Herrador Quero, som undervisar i bachillerato och spansk kultur på Svenska skolan, Fuengirola.

Förståelse
Hon fortsätter och säger att när nya lärare och rektorer kommer från Sverige så har de bra idéer och vill göra mycket för integrationen. Avsikterna är bra men problemet ligger i att de inte känner till den spanska kulturen. Först efter att de varit en tid i Spanien kan de förstå vad den handlar om.
-Det är viktigt att ta i beaktande vad som görs nu, vad som har gjort och vad som kan göras för integrationen. När man kommer utifrån är det inte alltid lätt att känna till de här sakerna.

Så integreras eleverna
Efter att samarbetet nu slopats har rektorn på skolan i Fuengirola, Margaretha Wåhlin, istället valt att integrera eleverna på annat sätt. De tar elevernas intressen och omvandlar de till ett sätt att integrera sig.
Exempelvis så hjälper skolan elever som sportar genom att placera de i spanska idrottsklubbar. Skolan har dessutom satt in en integrationsgrupp som består av lärare som är engagerade i denna fråga.
Elvira Herrador Quero är en av dessa lärare och just nu arbetar hon intensivt för integrationen på skolan. Hennes arbetssätt går ut på att först försöka få eleverna att lära känna och förstå den spanska mentaliteten och att även respektera kulturskillnaderna. Detta gör hon genom att t.ex. läsa texter och historier tillsammans med eleverna och genom att låta de ta del av spanska festligheter.

Besöka platser
Andra steget är att låta eleverna besöka platser och monument av stor betydelse för den spanska kulturen. Det är också viktigt för de svenska eleverna att lära känna viktiga personer som representerar de olika sociala skikten i det spanska samhället t.ex. studenter, tjurfäktare och politiker.
Elvira Herrador Quero vill passa på att tacka El ayuntamiento de Fuengirola för deras stöd i integrationsfrågan.
-Utan deras hjälp och stöd hade skolan aldrig kommit så långt med integrationen. Fuengirolas kommun har alltid ställt upp och varit de första att samarbeta för integrationen.

”De har inget behov av att integrera sig”
Elvira Herrador Quero fortsätter och säger att det största problemet för tillfället är människor som ger sig ut för att arbeta för integrationen men som i själva verket vet de inte vad ordet betyder.
De säger en sak men handlar tvärtemot. Hon säger att trots motgångar kommer hon aldrig att ge upp hoppet. Hon kommer att fortsätta kämpa såsom hon har kämpat i 15 år på skolan.
Maria del Mar, informationsansvarig på Area de juventud, tror dock inte att problemet ligger i ofrivilligheten att integrera sig utan att det är en fråga om bekvämlighet.
-Det har inget behov av att integrera sig. De har egna skolor, restauranger, barer och affärer och kan därför bo här hela livet utan att behöva lära sig spanska.
Hon betonar också att det inte stör henne det minsta eftersom ”det är de som förlorar på det”. Samtidigt tycker hon att man bör göra en liten kraftansträngning för att lära sig språket i det land man bor i.

Spanskundervisning
Att lära sig det spanska språket kan betraktas som en självklarhet för många och visst bör man kunna det språk som talas i det land man valt att bosätta sig i. Men i själva verket läser eleverna på Svenska skolan i Fuengirola bara 120 minuter spanska i veckan detta för att skolan skall fortsätta få stadsbidrag från svenska staten.
Det krävs nämligen att skolan följer den svenska läroplanen och det innebär alltså att den svenska staten inte tar hänsyn till att man bor i Spanien och bör därför läsa mer spanska än eleverna i Sverige.
Den spanska staten kräver däremot att det ska läsas spanska i skolan och för att det ska kunna få plats med fler timmar spanska på schemat så har andra ämnen blivit lidande.
-Vi måste minska antalet timmar från t.ex. slöjden och hemkunskapen, säger Margareta Wåhlin, Fuengirola.

Extratimme
Även Svenska Skolan i Marbella måste följa svensk läroplan. Sverker Pettersson, ordförande i skolföreningen i Marbella, beklagar sig inte över den bristande spanskundervisningen och menar att de till och med läser för mycket spanska på skolan.
Förutom de timmar som läses i veckan har skolan lagt in en extratimme spanska på fredagar. Till en början var denna timme frivillig men de försöker nu få den att bli obligatorisk. I Marbella börjar spanskundervisningen redan i första klass och läraren där är spansktalande.

Idrottsdagar
I Marbella har man tidigare haft kontakt med spanska skolor och man försöker att hålla kontakten, i huvudsak för att anordna gemensamma idrottsdagar. Men till skillnad från Svenska Skolan i Fuengirola så har man i Marbella inte integrationen som en målsättning.
-Vi jobbar inte med integration. Vi är en svensk skola som följer svensk läroplan, säger Sverker Pettersson.

Ta initiativ
Maria del Mar avslutar med att säga att det är komplicerat när det handlar om ungdomar eftersom de befinner sig i en väldigt känslig ålder. De har ett behov av att känna tillhörighet någonstans.
Hon betonar att det dessutom är väldigt svårt att tvinga folk till att delta i något när de egentligen inte har något större intresse för det som pågår utanför deras murar.
Del Mar avslutar med att säga att särbehandling av invandrare kommer att bidra till ännu mer segregation och hon vill därför uppmana alla svenskar att själva ta initiativ genom att delta i de olika aktiviteter som arrangeras av Area de juventud.
-Vi har haft korrespondenter från länder som Marocko och Italien och skulle väldigt gärna vilja ha en från Sverige.



Andra steget är att låta eleverna besöka platser och monument av stor betydelse för den spanska kulturen
Andra steget är att låta eleverna besöka platser och monument av stor betydelse för den spanska kulturen

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 

Vittsjö























Spanien Magasinet allt om Spanien