Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Marknadsobservation: Där myter (aldrig) dör

Varför finns myter och vilken funktion har de?


Av Ruben Larsen, Haga Kapital
e-post: ruben@hagakapital.se
+34 616 854 498


Det som slår mig är inte bara mängden av myter, men hur overifierade påståenden och personliga betraktande har blivit befästa sanningar. Frånvaron av sunda reflektioner över mätbara observationer är oproportionerligt stor.

Jag har i olika sammanhang de senaste 3 åren haft den stora förmånen att föreläsa om utvecklingen i spansk och sydeuropeisk ekonomi. I dessa sammanhang tittar vi på mätbara observationer och vilka förändringar som har ägt rum. Vidare försöker vi identifiera den drivande kraften bakom förändringen.

Ofta krockar detta med myter byggda på antaganden om hur världen är beskaffad. Jag får kommentarer om att jag är alldeles för positiv. Man kan inte lita på siffror, och minst av allt spanska siffror.

Om det är möjligt att påverka en fortsatt stark ekonomisk utveckling med att vara positiv, vill jag ställa mig först i kön för att delta i övningen. En positiv ekonomisk utveckling betyder att fler personer kan försörja sig på ett värdigt sätt. Bättre offentliga finanser säkerställer utbildning, vård och en god ålderdom. Starka och lönsamma företag möjliggör investeringar och entreprenörskap som i sin tur ökar konkurrenskraften jämfört med omvärlden.

För drygt tre år sen när vi började uppmärksamma fenomenet, var det en ensam tillvaro. Numera har vi hela Europas kår av inköpschefer med i laget. Låt oss titta närmare på hur de upplever situationen.

Markit är ett företag som bland annat mäter humöret hos inköpschefer världen över genom sitt PMI-index
September utgåvan publicerades 2 oktober med följande överskrift.

Eurozone Manufacturing job creation hits surveyrecord high in September. The Eurozone manufacturing boom kicked into an even higher gear in September, with the PMI rising to a level surpassed only once in the past 17 years. The recovery is also looking increasingly broad based, with rising demand across the region lifting all boats.

Surging order book growth has encouraged manufactures to take on extra staff at rate never previously seen in the 20-years history of PMI survey, despite this expansion of capacity, backlogs of incomplete work built up at a faster rate.

För den som följer PMI-data är dessa kommentarer från normalt sett nyktra ekonomer en ovanlig företeelse. Ökningen av nya arbetstillfällen ligger på den högst uppmätta nivån någonsin. Boomen inom tillverkningsindustrin har vid endast en månadsobservation varit högre de senaste 17 åren. Trots en högre produktionskapacitet var orderingången starkare vilket bådar gott för sysselsättningen i framtiden.

Varifrån kommer denna orderingång? Är det ett temporärt fenomen eller en långsiktig trend som växt fram? Förenklat så är hushållen slutdestinationen för alla varor och tjänster som produceras. Största delen köps direkt och resterande indirekt genom vår gemensamma plånbok, ofta kallat offentlig upphandling.

För att säga något vettigt avseende den framtida strömmen av beställningar till företag avseende varor och tjänster måste vi identifiera vilka pengar som spenderas. Klarar man att identifiera vilka resurser som används kan man säga rätt mycket om framtiden. Fenomenet är mycket anmärkningsvärt. Europas genomsnittslöner har i princip stått still eller minskat, sparandet har ökat, och hushållen amorterar i ställe för att låna. Hur är det då möjligt att kapaciteten för att köpa nyproducerade varor och tjänster ligger på högre nivåer jämfört med innan krisen?

Svaret är som följer (för er som läser dessa artiklar varje månad blir det repetition): Hushållens kostnader för lån har genom aggressiv amortering krympt som min dotters ylletröja när jag tvättade den i 90 grader. Kostnader för krediter som krymper är en långsiktig trend som frigör resurser för konsumtion och sparande. Detta är drivkraften bakom den orderingång som skapar eufori hos Europas inköpschefer. Fler jobb ger fler konsumenter som i sin tur ger kapacitets press hos företag.

Vi ser inte längre ljuset i tunneln. Vi är redan ute ur tunneln och resan vidare kommer bli mycket intressant. På vägen framåt är det viktigt att stanna till för att begrava onyttiga och meningslösa myter. Efter min misslyckade tvätt blev jag tvungen att ersätta tröjan och i den mån en läsare hållit fast vid någon välfödd men falsk myt vill jag med dessa få ord bjuda på en ny världsbild.
 

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 



















Vittsjö









Spanien Magasinet allt om Spanien