Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Tio sparkar i rätt riktning

GI-experten Ewa Söderström är en av GI-föregångarna i Sverige. Hon är utbildare i förändringsbeteende, idrottsinstruktör, kostrådgivare och GI-expert. Hon grundade GI Metod som håller föreläsningar och kurser om GI, och hon är initiativtagare till och che
GI-experten Ewa Söderström är en av GI-föregångarna i Sverige. Hon är utbildare i förändringsbeteende, idrottsinstruktör, kostrådgivare och GI-expert. Hon grundade GI Metod som håller föreläsningar och kurser om GI, och hon är initiativtagare till och che
Det är inte lätt att gå ner i vikt och börja ett hälsosammare liv. Här är GI-expert Ewa Söderström tio tips till hur du kommer igång och motiverar dig till ditt nya beslut om att leva enligt GI-metoden.


1. Kunskap
Utan kunskap är det omöjligt att motivera sig att förändra någonting. Läs om GI-metoden och skaffa den kunskap du behöver för att bli motiverad till förändring. På www.giviktkoll.se finns en GI-skola med 12 teoriavsnitt att läsa in sig på.

2. Motivation
Med din nyfunna kunskap vet du varför, vad och hur du ska göra. Uttala och skriv ner din motivation och målsättning. Se till att påminna dig när du sviktar.

3. Identifiera och inventera
Identifiera dina matvanor, när du äter och hur du äter – när du är glad, ledsen, stressad. Inventera vad är det du äter och hur ofta.

4. Sätt upp mål och gläds åt dina delmål
Det är viktigt med tydliga och realistiska mål. Hur mycket och hur snabbt ska du gå ned i vikt eller hur mycket ska du träna och vilken motionsform. Gläds åt dina delmål. Tänk positiva tankar och bli din egen bästa vän.

5. Lägg till en ny vana
Lägg till en ny vana varje vecka. Till exempel kan du börja med att ta trapporna istället för hissen, nästa vecka går du och hämtar och lämnar barnen i skolan istället för att ta bilen, veckan efter tar du kvällspromenader, veckan därpå sitter du ned och blundar i 5-10 minuter om dagen.

6. Planera
Gör inköpslistor och ligg alltid ett steg före i planeringen så att du inte överraskas och hittar dig själv med ett tomt kylskåp. Det är viktigt att du bokar in träningspasset i din kalender. Det är lika viktigt som vilket annat möte som helst.

7. Prioritera
Var ärlig mot dig själv. Värdesätter du dina nya vanor och dig själv? Kommer dina nya vanor högt på prioriteringslistan (max på tredje plats) kommer det att bli av.

8. Undvik fallgroparna
Identifiera när du åker dit, tröstäter eller slarvar med snabbmat. När du identifierat dessa beteendemönster är det lättare att ta kommandot över dina matvanor. Identifiera också vilka personer i din omgivning som är dina supportrar. Undvik fallgroparna.” Man ramlar bara ned i gropen en gång, nästa gång kommer man gå runt.”

9. Klara svackorna
Acceptera svackan om och när den kommer, men se till att det stannar vid en svacka och inte blir en vana. Kom tillbaka till din nya vana och ta lärdom utan att döma dig själv.

10.  Beröm
Att tydligt stå för sina beslut och vara stolt över dem är mycket viktigt för att lyckas. Ge dig själv beröm, du är värd det allra bästa.
Lycka till!

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 



Vittsjö





























Spanien Magasinet allt om Spanien