Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Spanien just nu – priskriget i luften kan vara över

För några år sedan skulle svenskar med funderingar på utlandsköp resa till Thailand. Vid Köpa hus utomlands i Stockholm, Göteborg och Malmö var det fler utställare som sålde på Asien än Spanien. Sedan svängde det till Spaniens fördel. Igen.


Av Ola Josefsson
Twitter: @JosefssonOla


Vägen till Málaga är inte så lång. Omkring fyra timmar från Det Avlånga Landet har du Europas bästa klimat. Och aldrig någonsin har det varit så billigt och enkelt att flyga hit som just nu.
Konkurrensen mellan lågprisflygbolagen, allianser och ett rekordlågt oljepris pressar priser. I juni 2014 kostade ett fat olja 115 dollar. Tidigare i våras 38,6 dollar. Rekordbillig olja har gjort att flygbolagen ”köpt vingar för pengarna”, de har fått ordning på sina balansräkningar, gör vinster, trots billiga flygresor. Både flygbolag och resenärer mår bra.

Flygbolagen har minskat sina förluster och går på plus. Air France-KLM gjorde under fjolåret en vinst på 118 miljoner euro. Det var första gången på sju år. Trots de negativa effekterna av terroristattackerna i Paris som beräknas ha kostat flygbolaget Air France-KLM 120 miljoner euro. Från i sommar storsatsar nederländska KLM på flyg från Arlanda, Landvetter och Linköping till Spanien.
Även flygbolagsgruppen IAG där British Airways, Iberia och Vueling ingår gjorde en vinst på 1.516 miljoner euro vilket var en ökning med 51,1 procent jämfört med 2014. IAG:s inkomster ökade med 11,6 procent till 4.765 miljoner euro samtidigt som driftkostnaderna minskade med 17,2 procent.

Och trenden är tydlig inom hela sektorn enligt den internationella flygorganisationen IATA. Flygbolagens bränslekostnader backade under fjolåret 2015 med 20,5 procent till 163.500 miljoner euro. I år väntas flygbolagens bränslekostnader fortsätta att minska med 24,7 procent till 122.600 miljoner euro.
IATA:s beräkningar bygger på att ett fat olja ska kosta i genomsnitt 64 dollar. Bedömare menar att priset på ett fat olja kommer att ligga runt 50 dollar i slutet på 2016 vilket skulle betyda ytterligare vinster för flygbolagen och billiga resor för Spaniensvenskar.

För flygbolagen är inte bränslepriset den enda utgiften. 2014 stod bränslet för 32 procent av flygbolagens utgifter för att ifjol 2015 backa till 27 procent. Lågprisflygbolagen har gett de traditionella flygbolagen en tuff match och tvingat dem att sänka personalstyrkan med upp till en tredjedel för att kunna konkurrera om billiga biljetter.

Nu tycks de gå hand i hand. Sedan december finns den nybildade flygbolagsalliansen Airlines for Europe (A4E) med IAG, Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair och Easyjet. I februari meddelade Norwegian och Finnair att de ansluter sig för att med ”en röst” påverka EU-strategin för luftfart.
Här ser vi ett intressant samarbete; tre stora traditionella flygbolag med de tre främsta och största lågprisflygbolagen. Det kan betyda att priskriget mellan bolagen är över. Det tror Josep Frances Valls, professor i marknadsföring, i en intervju för en spansk tidning: ”Priskriget kommer inte tillbaka. Kampen har gett vika för strategiska allianser och bättre resultat”.
 
Den nya flygbolagsalliansen ska ses som en ”lobbygrupp” i kampen mot flygplatsavgifter som står för en fjärdedel av flygbolagens utgifter. Flygplatsavgifterna ökade med 69 procent inom EU mellan åren 2005 till 2015. För bolagen handlar det om en utgift på 4.500 miljoner euro.
Den nybildade alliansen mellan traditionella flygbolag och lågprisflygbolag ska ta upp kampen och protestera mot skenande avgifter på Europas flygplatser. Om det utmynnar i uppgjorda priser och karteller lär konkurrensmyndigheten vid EU ryta till.

Det ses i skrivande stund som en stor händelse när IAG:s starke man Willie Walsh sitter vid samma bord som Ryanairs president Michael O'Leary. Motsatsen hittar vi i den bittra rivalitet som råder mellan de spanska flygbolagen Iberia och Air Europa som beskrivs som ”himlens Real Madrid mot FC Barcelona”.
Iberia och Air Europa är tuffa konkurrenter på hemmamarknaden och mellan Europa och Latinamerika. Air Europa har öppnat nya rutter medan Iberia har stängt några. De konkurrerar främst med Air France-KLM och några lokala flygbolag i Latinamerika.

Air Europas president Juan José Hidalgo sa nyligen att bolaget är det enda stora spanska flygbolaget och tillade att Iberia är i händerna på IAG-alliansen och överlever tack vare hjälp från Qatar och brittiska fonder.
Iberia har å andra sidan förnyat sin flotta (läs leasing) med bränslesnålare plan och hade 2,2 miljoner fler passagerare under 2015 än Air Europa. Båda bolagen har sin bas på Barajas-flygplatsen i Madrid och uttalar sig gärna att de ”exklusivt” använder terminal 4 i första hand. Och när det gäller flygplansunderhåll tävlar Air Europa med Iberia och ska ha sin egen hangar färdig 2017.
Samma ”krig” ser vi mellan Iberia och Air Europa vid lågprisflygningar. Iberia Express, som flyger på Madrid-Stockholm, föddes i mars 2012 och följs nu av Air Europa Express.


 

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 



Vittsjö



























Spanien Magasinet allt om Spanien