Svenska Magasinet - Olägenheten med lägenheten
Español English Dansk Norsk

Olägenheten med lägenheten

Se Svensk TV

Min fru och jag har sedan 1990 regelbundet semestrat på Spanska solkusten, hittills 35 gånger. Vi har alltid valt alternativet att hyra privatägda lägenheter i ett huskomplex kallat El Rey i Fuengirola.


Version för utskrift Skicka till en vän

Det tilltalande läget direkt vid strandpromenaden har varit avgörande. Lägenheterna har varit fullt utrustade och inkluderat sänglinne/badlakan samt slutstädning.

Vi har fortsatt hyra i El Rey, trots att vi under åren upplevt  att underhåll av lägenheterna blivit mer och mer eftersatt och att städningen vid ankomsten oftast varit bristfällig, något vi också påpekat ett flertal gånger till förmedlaren.

I slutet av september i år hade vi bokat upp nio nätter i en enligt förmedlaren nyrenoverad och fräsch svenskägd lägenhet på bottenvåningen. Hyran var 600€ för perioden.
Vi tyckte båda vid ankomsten att den såg fin ut, men även här upptäckte vi dålig städning.  Smutsiga och fläckiga golv, porslin och glas i köket kladdiga, igensatta skitiga duschmunstycken. 
Efter  andra natten upptäckte vi på morgonen att vi fått en massa insektsbett. Min fru hade totalt fått 23 bett, jag själv tre. Stora röda blemmor som satt uppradade mestadels på smalbenen.

Då vi är vana vid problem med mygg och andra stickande insekter under resor, sprayar vi alltid sovrummet på kvällen och håller dörrar stängda för att undvika bett, vilket brukar fungera bra.  Inga mygg hade heller synts till, så slutsatsen blev efter konsultation med internet och vid hemkomsten med vårdcentralen, att det handlade om något annat.

Då vi efter hemkomsten påtalade saken för förmedlaren, som i sin tur informerade ägaren till lägenheten, blev vi av den sistnämnda avrådda att åka till platser med myggor, sedan erbjudna en kompensation om 50€, vilket vi tackade nej till. Vid kontakt med  Konsument Europa fick vi information att reklamationer i dylika fall skall ske på plats, vilket i detta fall var omöjligt eftersom både förmedlare och ägaren fanns i Sverige. Känns lite förnedrande att behöva ta upp saken på detta sätt, men säljer man service kan man inte bara arrogant vifta bort problemen med ” Ja, vad skall man säga om detta! Jag vet verkligen inte vilka förväntningar de har haft som hyr en lägenhet i Spanien. Skall det vara alla tänkbara bekvämligheter så att man bara skall gå till dukat bord hela tiden. Då skall man hellre hyra in sig på ett hotell”.

Till saken hör att vi själva lade ned fem timmar på att rengöra hela  sovrummet, med dammsugning av sängar, gardiner, lister, tog bort ryamattor från golvet, bytte sängkläder och våttorkade golven. Därefter försvann också problemen.

Intressant är att höra om fler personer upplevt samma problem i hyrda lägenheter på Solkusten, och om man i så fall fört saken vidare eller inte. Eller som någon sa, ”olägenheten med lägenheten var inte hyran, utan ohyran”.

”Resenären”


Axplock ur Svenska Magasinets stora arkiv:


Vittsjö
LÄS SENASTE SvM
PRENUMERERA PÅ Svenska Magasinet


AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast

© 2018 Svenska Magasinet - Ditt Svenska Magasin i Spanien

Kontor / Oficina

Öppet/Horario:
Besökstid: 10:00-14:00
Telefontid: 10:00-18:00

Adress/Dirección:
Calle Quemada 6
29640 Fuengirola

Kontakt / Contactar

Telefon: (+34) 952 665 007

Distribueras GRATIS

På över 250 ställen utefter Solkusten som frekventeras av svenskar. Bland annat: Advokater, Banker, Frisörer, Föreningar, Golfbanor, Konsulat, Kyrkan, Köpcentra, Läkare, Resebyråer, Restauranger, Supermercados, Skolor, Tandläkare, m. fl.

Upplaga: 8-10.000 ex per mån
Webbesök: mer än 120 000 per månad, över 2 000 unika om dagen
© Eftertryck endast tillåtet efter avtal
© Reproducción total o parcial sólamente permitida tras autorización

Svenska Magasinet Spanien

Utgivare/Editor: Melkerson and Nott S.L.
Annonser/Publicidad: (+34) 952 665 007
Depósito legal: MA 143-94
ISSN: 1579 - 9255