Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Fitnesskolan – del 1

Stega igång i trampmaskinen
Stega igång i trampmaskinen
Funderar du på att börja på gym? Du kanske känner dig osäker på vilka övningar som lämpar sig bäst för den muskelgrupp du vill träna eller så vill du ha tips på övningar.


Av Ola Josefsson

Från och med marsnumret börjar vi med Fitnesskolan i Svenska Magasinet/Livsstil. Sedan tidigare kör vi Golfskolan i varje nummer. Om du skaffar papperstidningen av tidningen, genom prenumeration, kan du hänga med. Faktum är att styrketräning och golfspel många gånger hör ihop. Du kan förbättra ditt golfspel avsevärt med hjälp av styrketräning. Du får bättre stabilitet i bålen.
Men ett besök på gymmet är så mycket mer, det är socialt trevligt samtidigt som det är nyttigt. Det är bättre att lyfta järn på gymmet än att ta sig ett järn på krogen.
Många väljer att träna i maskiner, vilket kan kännas enkelt och tryggt, men glöm inte bort de fria vikterna. Träning med fria vikter aktiverar flest muskelfibrer och då ökar chansen att det händer grejer med din fysik.
I det här numret kör vi i samarbete med Alpha Fitness några basövningar som ger snygga armar och en vältränad snygg rumpa. I nästa nummer visar vi ett antal ryggövningar. Modell är Fitnessprofilen Teresa García Santero som kom tvåa i Body Fitness i Málagaprovinsen i fjol.
Detta är förslag, känner du dig osäker, fråga alltid din instruktör så att du utför övningarna rätt.

Stega igång i trampmaskin
Du tränar: Uppvärmning samtidigt som du tränar rumpa, fram- och baksida lår.
Utförande: Uppvärmning är a och o inom all träning. Börja på löpbandet mellan tio och 15 minuter, antingen med gång eller lättare jogging. Eller så tar du trampmaskinen (bilden). Stå med upprätt kropp, blicken rakt fram, spänn magen samtidigt som du trampar.
Du kan också avsluta ditt gympass med tio till 15 minuter på löpbandet/trampmaskinen.

Knäböj med skivstång
Du tränar: Lårens framsida och baksida samt sätesmuskeln.
Utförande: Ställ dig axelbrett med fötterna riktade rakt fram och magen lätt spänd. Tänk på att ha ryggen rak under hela övningen. Lägg en liten upphöjning under hälen. Gå ned genom att tänka att du ska sätta dig på en stol. Håll blicken rakt fram. Denna övning ger styrka i benen antingen du ska gå en kuperad golfbana eller åka skidor i Sierra Nevada innan säsongen är över. 3x12-15.

Skaffa tidningen och se de övriga övningarna i papperstidningen.



Knäböj med skivstång
Knäböj med skivstång

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 







Vittsjö





















Spanien Magasinet allt om Spanien