Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Bränn mest av alla

Att ta med ett par stavar vid Söndagspromenaden ökar energiförbränningen i kroppen och därmed fettförbränningen. Hur mycket förbränningen ökar med beror på en rad olika faktorer som teknik, hur mycket man tar i och även vilken tid på dygnet man tar promenaden.


Av Anton Andersson

Man uppskattar att förbränningen ökar med ca 15%  jämfört med vanlig gång. Samtidigt som förbränningen ökar så minskar den upplevda ansträngningen. En ganska bra deal till nästa promenad.

Vill man gå ned i vikt är stavgång en utmärkt metod att använda sig av. Stavgång ökar energiförbränningen genom att fler muskler i kroppen aktiveras än vid vanlig gång. Förutom benen, jobbar även armarna och hållningsmuskulaturen. I och med att kroppen behöver syrestätta fler muskelgrupper, är stavgång även en konditionshöjande träningsform.

För att få en högre fettförbränningseffekt ska man gå innan frukost, då kroppen inte har så mycket kolhydrater att utvinna energi ifrån. Kroppen tvingas då istället förbränna fettreserver. Självklart påverkas förbränningen även av hur kraftfullt man utför rörelserna.

Stavgången är inte bara användbar för att höja energiförbränningen. Förutom utövandet bland motionärer och idrottare, är rehabiliteringsträning ett område där stavgång passar perfekt.
Detta tack vare dess skonsamma rörelser samt avlastningen för knä- och höftleder, som händer då fler muskler i överkroppen aktiveras.

Rätt stavar och teknik
Ett bra mått för att hitta rätt längd på stavarna:
Med överarmen intill kroppen ska vinkeln i armbågen vara 90 grader, då du håller i stavens handtag och staven står rakt från marken. Stavarna är utrustade med en rem på handtaget som handen ska vila i. Remmen behöver inte vara hårt åtspänd.

Gå vanligt med stavspetsen släpandes emot marken bakom dig. Börja sedan jobba genom att sätta i stavarna 45 grader bakom dig. Ha överarmen ”låst” intill kroppen och tryck ifrån med staven genom att böja och sträcka i armbågen. Undvik passgång, gå med motsatt arm och ben. Försök att slappna av och sänka ner axlarna. Spänn magen och håll blicken framåt. Hitta ett flyt i gången!
 

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 











Vittsjö

















Spanien Magasinet allt om Spanien