Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Vrakplundrare söker guld och diamanter – tre tusen fartyg på havets botten

I gamla tider fanns det bara en väg in i Medelhavet – genom Gibraltar sund
I gamla tider fanns det bara en väg in i Medelhavet – genom Gibraltar sund
På havsbottnen utanför den spanska Solkusten ligger uppskattningsvis tre tusen sjunkna fartyg med värdefull last. Skattletare och vrakplundrare dras till vraken som i flera fall är i gott skick. Fenicier, romare, araber och militärfartyg har mött sitt Waterloo och gått till botten


Av Ola Josefsson

Det är ingen slump att skattjägare och vrakplundrare observerat titt som tätt i ”mar de Alborán” som är den del av Medelhavet mellan Spanien och Marocko. Under försommaren har dagstidningarna berättat om vrakplundrare på jakt efter något av de uppskattningsvis tre tusen fartyg som ligger på havsbotten utanför den spanska Solkusten.

Ett av fartygen som Guardia Civil har haft under uppsikt sedan september ifjol är ”Seaway Endeavour” som ägs av företaget Seaway Offshore. Som Svenska Magasinet tidigare har berättat på sin nätupplaga fick fartyget som befann sig 23 sjömil utanför Motril gå in i Algeciras hamn på uppmaning av den spanska marinen som agerade efter ett utslag vid domstolen i La Línea de la Concepción.

Enligt den spanska marinen ska fartyget ”Seaway Endeavour” gjort märkliga sicksack-manövrar på havet utrustade för att kamma av havsbotten. Marinens patrullfartyg ”Serviola” och ”Infanta Elena” har haft ”Seaway Endeavour” under uppsikt under lång tid.
Dagstidningen ABC uppger att vrakplundrarna ska vara ute efter det gamla fartyget ”SS Namur” på 6.700 ton som torpederades av tyska ubåten U-35 den 29 oktober 1917. Fartyget som var på väg från Pinang, Malaysia, till London med ett stopp i Marseille hade guld och diamanter i lasten. ”Namur" var tillverkad av stål och ska vara lätt att upptäcka med en magnetometer.
Kapten på U-35 var den mycket kände Lothar von Arnauld de la Perière som var med om att sänka inte mindre än 193 fartyg däribland flera krigsfartyg. von Arnauld lyckades att under en fem veckors patrull sänka inte mindre än 54 skepp 1916.
 

Ett annat gammalt vrak lär finnas utanför ”Torre de Vélez” som sjönk med 80.000 dukater eller guldmynt 1562. Samma år förliste fartyg ur flottan ”Don Juan de Mendoza” mycket nära kusten i jämnhöjd med Motril. I samband med det spanska tronföljdskriget utspelade sig omfattande strider till sjöss utanför Málagakusten bara en vecka innan Gibraltar invaderades. På havsbotten ligger även fartyg och flygplan från andra världskriget och rester av jagaren ”Almirante Ferrándiz” som sjönk 1936 plus många andra fartyg.

Fartyget ”Seaway Endeavour” som seglar under Togo-flagg bordades av den spanska marinen. Fartyget ägs av företaget ”Seaway-Offshore Limited” som grundades 2006 av svensken Sverker Hallström uppger tidningen ABC. Företaget äger också ”Seaway Invincible” som uppmanades att lämna samma område i december ifjol. Fartygen som alltså ägs av ”Seaway Offshore” har varit i land i Gibraltar vid flera tillfällen den senaste tiden. Värt att notera är att Seaway Offshore har återvänt till samma område utanför Solkusten där Odyssey Marine Exploration gjorde undersökningar 2000-2007.

Javier Noriega och företaget Nerea Arqueología Submarina övervakar och kartlägger gamla sjunkna skepp på nationella och internationella vatten. Företaget grundades 2003 i samarbete med Málaga universitet. Nerea har fått flera utmärkelser bland annat från Europeiska unionen för att vara ett socialt ansvarstagande företag (2009). I en intervju i dagstidningen Diario SUR beskriver Javier Noriega vattnen utmed Andalusiens kust som ”un punto caliente”, en het plats, med en intressant historia och flera anekdoter.

I gamla tider fanns det bara en väg in i Medelhavet – genom Gibraltar sund. Sedan 1867 finns Suezkanalen men trots det går den tunga trafiken genom sundet och förbi Costa del Sol. Under årens lopp har det inträffat många olyckor i den del av Medelhavet mellan Spanien och Nordafrika och som går under namnet ”Mar de Alborán” eller Alboránhavet. Tusentals sjunkna fartyg ligger på havsbotten.

I intervjun berättar Javier Noriega att få känner till att Málagas historia har starka kopplingar till vad som har inträffat utanför kusten. Uttrycket ”Muy Hospitalaria” eller mycket gästvänliga som finns med på stadens sköld och valspråk härrör från när det tyska krigsfartyget ”Gneisenau” förliste och många invånare i Málaga hjälpte till vid katastrofen. Uttrycket ”Mycket gästvänliga” beviljades i ett kungligt dekret 1 januari 1901 på grund av det ädla och osjälviska beteende Málaga visat.
Utanför Vélez Málaga inträffade 1704 ett av de största slagen till sjöss i Spaniens historia med dubbelt så många fartyg som deltog vid Trafalgar. Flera av fartygen sjönk i vattnen utanför Axarquía-området.
 
Spanska marinens egen bild när patrullfartyget ”Infanta Elena” har ”Seaway Endeavour” under uppsikt
Spanska marinens egen bild när patrullfartyget ”Infanta Elena” har ”Seaway Endeavour” under uppsikt
Marinens patrullfartyg ”Serviola”
Marinens patrullfartyg ”Serviola”

SS Namur hade guld och diamanter i lasten när den torpederades av en tysk ubåt utanför Solkusten under första världskriget
SS Namur hade guld och diamanter i lasten när den torpederades av en tysk ubåt utanför Solkusten under första världskriget

Javier Noriegas initiativ med företaget Nerea Arqueología Submarina ägnar sig åt kulturmiljövård i samarbete med den offentliga förvaltningen och Málaga universitet. Företaget samarbetar med Kulturdepartementet vid regionalregeringen Junta de Andalucía och den del inom Guardia Civil som ska säkerställa miljöskyddet.

I artikeln i Diario SUR berättas det också om José María Lancho, abogado, den spanska motsvarigheten till advokat, som har specialiserat sig på marinarkeologiska kulturminnen. Noriega och Lancho går den tuffaste matchen mot skattletarna på fartyget Odyssey som har plockat värdefulla föremål från gamla vrak i spanska farvatten.
En del fall har gått till Högsta Domstolen i USA som dömt till Spaniens fördel när det gäller föremål från fartyget Nuestra Señora de las Mercedes. Hela händelsen är hämtad som ur en piratfilm. Det har blivit flera rättsliga strider mot de som Noriega kallar för ”historiens rovdjur” det vill säga vrakplundrare.
- I verkligheten så döljer de sina plundringskampanjer genom att säga att det handlar om vetenskaplig forskning, säger Javier Noriega som själv har varit en av målsägande i rättegången mot Odyssey.

Det händer att fartyg uppmanas lämna spanska farvatten. Den spanska kustbevakningen har upptäckt att fartygen ägnat sig åt att lokalisera vrak. Hittills i år har det inträffat flera gånger och i december fick ett Panamaflaggat fartyg besök av den spanska marinen 30 sjömil utanför Málagas kust.
Kampen mot vrakplundrare fortsätter i oförminskad styrka. Det handlar om en kamp mot små eller större grupper eller mot bolag som Odyssey. Eller privatpersoner som vill ha en ”trofé till hemmet” vilket bekräftas av Alonso som är kapten vid enheten Seprona inom Guardia Civil.
- Det är populärt att dyka vid gamla vrak speciellt bland sportdykare, säger Alonso till Diario SUR. Det är även förbjudet att fotografera gamla vrak på havets botten och att sedan sprida dem på sociala nätverk.

Alonso berättar också att folk har blivit medvetna om behovet att skydda detta kulturarv. Det blir mer vanligt att allmänheten kontaktar Guardia Civil för att rapporterar misstänkta dyk. Det civila samhället är det bästa motgiftet mot plundring och Málaga är exemplariskt på det området.
 

 



Kartan visar det misstänkta skattletarfartyget ”Seaway Endeavour” sökningar i havet
Kartan visar det misstänkta skattletarfartyget ”Seaway Endeavour” sökningar i havet

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 













Vittsjö

















Spanien Magasinet allt om Spanien