Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Turbulens på den spanska flygmarknaden – 20-tal spanska bolag har gått i konkurs

Ett tjugotal spanska flygbolag har gått i konkurs, senast var det Spanair
Ett tjugotal spanska flygbolag har gått i konkurs, senast var det Spanair
Det kommersiella trafikflyget är en av de viktigaste delarna i kärnverksamheten för turistnäringen på Costa del Sol. Turister kommer och går och flygnäringen genererar arbetstillfällen på den spanska Solkusten. Samtidigt har Spanien inte lyckats med sina lågprisflygbolag trots 60 miljoner turister


Av Ola Josefsson

Stora investeringar har gjorts vid Málaga flygplats de senaste åren, totalt handlar det om satsningar på i runda tal 1.600 miljoner euro och inom kort skrivs det historia när den andra rullbanan tas i drift. Málaga flygplats generar över 6.000 arbetstillfällen.

Samtidigt genomgår de spanska flygbolagen ett stålbad. Under den senaste tjugoårsperioden har ett dussintal spanska flygbolag slagit igen med arbetslöshet till följd. När Spanair gick i konkurs innebar det att flygbolaget och dess marktjänst Newco friställde 4.000 personer. Under de senaste två decennierna har 22.000 personer inom den spanska flygnäringen blivit arbetslösa.

När Spanair stängde ned den 27 januari drabbades 83.000 resenärer. Majoritetsägaren, katalanska resegruppen Marsans fick stora problem efter flygkraschen på Barajas. Trots ekonomisk hjälp från den katalanska regionalregeringen Generalitat på 140 miljoner euro fick Spanair ställa in. Listan över spanska flygbolag som har gått i konkurs utökades.
 
Samtidigt har diskussionen om offentligt stöd kommit upp till ytan. Ska små och medelstora spanska flygbolag få statsunderstöd och kan detta bli till illojal konkurrens?
 
Direktören för Vueling, Josep Piqué, som tidigare var minister under regeringen José María Aznar säger att ”Spanair överlevde tack vare offentligt stöd” trots att inte bolaget var konkurrenskraftigt. Samtidigt är de flesta experter och bedömare överens om att det inte går att pumpa in bidragspengar år efter år. Direktören för Globalia, José Hidalgo, säger att ”subventioner är bröd i dag men hunger i morgon”.
 
Under 2000-talet har lågprisflygbolagen tagit allt mer av kakan. Under fjolåret registrerade Málaga flygplats 3,9 miljoner passagerare vilket var en ökning med 6,6 procent. Det gör Málaga till landets tredje största flygplats när det gäller lågprisresenärer. Bara Palma de Mallorca (6,1 miljoner resenärer, 11%) och Barcelona-El Prat (5,3 miljoner, 36,2%) har fler.
 
Ett av de flygbolag som går mot strömmen är irländska Ryanair som under 2011 hade 17.076.081 resenärer på Spanien. Spanska Iberia hade fem miljoner färre. Enbart till Málaga redovisar Ryanair över 2,7 miljoner passagerare och har därmed kört om Easyjet.
 
När antalet lågprisflygbolag har ökat har det inneburit en mördande konkurrens. Lågprisflygbolagens aggressiva marknadsföringsstrategi har ändrat spelreglerna på den mycket konkurrensutsatta flygmarknaden. Men problemen på den spanska flygmarknaden började tidigare.
 
Det första flygbolaget att stänga ned var Spantax vars popularitet rasade efter olyckan på Málaga flygplats 1982 då en DC-10 misslyckades vid start och 50 människor omkom. Sedan följde flygbolaget Hispania Líneas Aéreas som gick i konkurs i juli 1989.
Flygbolagen Spantax och Hispania Líneas Aéreas bidrog i början till att antalet flygresenärer till spanska destinationer ökade. Spantax flög svenska charterturister till Kanarieöarna. Men affärsplanen höll inte och Spantax fick slå igen 1988. Då hade Spantax varit i verksamhet sedan 1959.
 
1990-talet inleddes med en ekonomisk avmattning som slog hårt mot Spanien. Trots att alla blickar riktades mot Spanien 1992 i samband med de olympiska sommarspelen i Barcelona, världsutställningen Expo i Sevilla och Madrid som europeisk kulturhuvudstad gick det hårt åt de spanska flygbolagen. Flygbolaget Canáfrica gick i konkurs 1991 och följdes av Meridiana 1992, som var en sammanslagning av det kanariska flygbolaget Línea Aérea de Canarias och Universair. Andra spanska flygbolag som lade ned var Oasis Airlines (1996), Centennial (1996), Prima Air (1996), Air Truck (1997), Intermediación Aérea (1997) och Aviaco (1999).
 
På 2000-talet har konkurserna fortsatt med Andalus Air (2001), Air Catalunya (2003), Air Almería (2003), Regional Wing (2005), Visig Operaciones (2006), Air Madrid (2006) och Air Comet (2010). Även lågprisflygbolag som Air Europa Express misslyckades, det bolaget drevs av den nuvarande direktören för Globalia, Juan José Hidalgo.
 
En annan kaotisk konkurs var Air Madrid som grundades 2003 för att knyta ihop Spanien och Latinamerika. 2006 gick Air Madrid i konkurs och tusentals passagerare blev strandsatta i samband med julfirandet.
 
Ett år senare var var det Air Comet (o)tur. Precis som i fallet med Spanair var det katalanska Marsans som var ägare. Påstådda bedrägerier är en del av soppan kring historien om ännu ett bolag som fick statliga bidrag till att köpa flyg och starta linjer över hela världen. Air Nostrum och Air Europa pekas ut som nästa flygbolag som riskerar att hamna i ekonomiska svårigheter.
 
I nuläget talas det mycket om den kommande arbetsreformen i Spanien som kommer att innebära att det blir enklare att avskeda folk. Det har tidigare varit ett av problemen när spanska flygbolag visat minussiffror; det har varit omöjligt att skära i personalkostnaderna.
Så har det inte varit på andra håll. Ta American Airlines (AA) som exempel. De har gjort sig av med 15.000 arbetare, men flygbolaget finns kvar.
 
Terrorattentatet 11 september 2001 var ett annat bakslag för flygindustrin. Lägg till stigande bränslekostnader, flygbränslet står i nuläget för 35 procent av kostnaderna, så förstår var och en att flygbolagen går en tuff match. De spanska flygbolagens sammanslutning, Asociación Española de Compañías Aéreas (AECA), krävde nyligen snabba åtgärder från regeringshåll för att möta den värsta krisen i flygets historia.
 
Flera av de spanska bolagen har ändrat målsättning. Statliga Iberia har gått samman med British Airlines och koncentrerar sig på transkontinentala flygningar, de flesta till Amerika, som ger vinster. Största delen av verksamheten är förlagd till T-4 i Madrid. Den 25 mars startar Iberia sitt eget lågprisflygbolag, Iberia Express, som enligt den första informationen kommer att fokusera på flyglinjer inrikes. Koncernen Iberia ska krympa för att bli lönsamt.
 
Air Europa försöker också skapa ett starkt varumärke genom låga priser. Mycket på grund av att ta upp konkurrensen med bolag som Vueling och utländska Easyjet.com och Air Berlín som redan är starka på den spanska marknaden och som dessutom har ambitiösa expansionsplaner.
 
Air Nostrum har inlett en omstrukturering av verksamheten. Flygplansflottan har skurits ned med 15 plan, det vill säga en fjärdedel, olönsamma rutter har lagts ned. Antalet arbetsdagar för de anställda har blivit färre, och lönen har minskat.
 
Det spanska trafikflyget är rejält tilltufsat och den kommersiella luftfarten har fått rejäla skador. Spanien är ett av världens främsta turistländer med runt 60 miljoner turister om året. Det är märkligt att det inte finns ett spanskt lågprisflygbolag som kan erbjuda förmånliga resor till/från landet. I stället är det irländska bolaget Ryanair som håller på att ta över hela den spanska marknaden.
 
Men allt är inte bara svart på den spanska flyghimlen. I en artikel läser jag om det familjeägda flygbolaget Helitt som faktiskt har uppstått under krisen. För fyra månader sedan började Helitt med reguljära flygningar från Melilla till Madrid, Barcelona till Madrid och mellan Málaga och Melilla. Under de tre första månaderna har bolaget haft 10.000 passagerare.
 
Konkurrenskraftiga priser har varit lockbetet och enligt Abel Pizarro, direktör vid Helitt, har bolaget erbjudit 30.000 biljetter från 25 euro. Helitt är ett litet familjeägt flygbolag som från den 4 maj kommer att flyga på Casablanca i Marocko.
 
I en intervju för dagstidningen La Opinión de Málaga träffar Abel Pizarro huvudet på spiken:
”Jag tycker politikerna bör uppmuntra och stödja tillväxten av den spanska marknaden i stället för att ta in bolag från utlandet. Ge inte bort vår marknad till utländska flygbolag”, kräver Abel Pizarro.
 
 
Antalet resenärer trafikflyget Málagas flygplats Aeropuerto Pablo Ruiz Picasso
Siffror från 2011:
Ryanair 2.742.409
easyJet.com 1.679.931
vueling.com 1.071.145
Monarch 686.614
Air Berlin 652.973
Aer Lingus 570.202
Air Europa 536.006
Norwegian 435.674
Transavia 402.374
Spanair 333.504
Iberia 274.978
British Airways 234.230
 
 
De tio största flygbolagen som trafikerar Spanien
69.971.652 resenärer reste till Spanien under fjolåret 2011. Här är de tio största flygbolagen:
Ryanair 17.076.081
Iberia 12.138.584
Vueling 8.846.832
Air Europa 7.031.301
Spanair 6.270.198
EasyJet 5.798.969
Air Berlin 4.471.992
Air Nostrum 4.060.467
Thomson Airways 2.165.954
Nikki 2.111.274
Källa: Spanska luftfartsverket Aena


Norwegian flög 435.674 resenärer till Málaga ifjol
Norwegian flög 435.674 resenärer till Málaga ifjol

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 























Vittsjö



Spanien Magasinet allt om Spanien