Svenskamagasinet
Web



AKTUELLA
TEMPERATURER

Costa del Sol
Click for Málaga, Spain Forecast

Stockholm
Click for Stockholm, Sweden Forecast


Malaga webcam
Málaga Webcam
Se Svensk TV

Med plats för 9.000 passagerare i timmen

Det är stål och glas som möter besökaren vid den nya terminalen T-3 vid Málaga flygplats som fram till nyligen varit en av provinsens största arbetsplatser, med 10.000 arbetstillfällen. Totalt 1.775 miljoner euro har plöjts ned i flygplatsens modernisering


Av Ola Josefsson
Foto: Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea

Den nya terminalen ses som en ”macrooperación” eller ”nyckel” för framtidens turism, ekonomi, kvalitet och säkerhet. Reser du med Ryanair får du hålla till godo med den gamla terminalen T-2 tillsammans med resenärer utanför Schengen. Göteborgsbaserade Cityairline exempelvis kommer att flyga från T-2 på Málaga flygplats. Nya T-3 kommer i första hand att betjäna inrikesresenärer och resenärer till och från Schengen-länder som reser med bolag som SAS, Spanair, British Airways, Norwegian Air Shuttle, Transavia, Finnair, Cimber Sterling och Air Finland.

Det har gått några år sedan den 9 mars 1919 då ett flygplan av typen Salmson 2A cirklade över Málaga för att hitta en lämplig plats att landa på. Piloten hittade ett markområde med namnet ”El Rompedizo”.
Det blev även Málaga flygplats första officiella namn. Det släta markområdet fick ge plats åt flygfältet ”El Rompedizo” och “García Morato” som än idag är flygplatsen officiella namn enligt ett beslut från 1965. Den som satt i planet som cirklade över Málaga 1919 var fransmannen Pierre Latécoère, samma man som sedan startade flygbolaget Lignes Aeriennes Latécoère.

Syftet var att starta ett kommersiellt flygbolag som kunde knyta ihop Frankrike med landets kolonier i Nordafrika och sedan flyga vidare mot Sydamerika. I denna rutt ingick Málaga som teknisk mellanlandning.
Efter några testflygningar öppnades rutten Toulouse, Barcelona, Alicante, Málaga, Tánger och Casablanca den 1 september 1919 med Didier Daurat som förste flygplatschef i Málaga.
Under inbördeskriget upphörde passagerartrafiken, det var endast flygvapnet som använde sig av flygfältet. Civilflyget kom inte igång på allvar förrän den 12 juli 1946 när Málaga fick nationella och internationella flygförbindelser.

1960 moderniserades flygplatsen med nytt kontrolltorn, ny terminal, förlängd rullbana i och med charterflygens ankomst. Ett trettiotal flygbolag trafikerade Málaga 1965. Navigeringssystemen VASIS och VOR installerades 1965, ILS 1966 och flygplatsen fick sin första radar 1970.
Flygplatsen har därefter byggts om och moderniserats i omgångar under åren 1968 och 1972. Den 30 november 1991 invigdes den nuvarande terminalen Pablo Ruiz Picasso som fick namnet efter stadens kända konstnär, arkitekt var Ricardo Bofill. Ett nytt kontrolltorn stod klart i november 2002 utrustat med det nya teknologiska systemet VICTOR.

Även spanska flygvapnet hade flygdivisioner i Málaga. 1959 flyttades mycket av den militära verksamheten till militärflygfältet Moron de la Frontera utanför Sevilla. 1973 hade den militära flygtrafiken i Málaga så gott som upphört.

Nämnas bör också att flygplatsen ligger vi ett mycket naturkänsligt område, vid Guadalhorceflodens åmynning vid Medelhavet. I området finns 253 olika fågelarter som häckar i de saltsjöar som ligger mellan rullbanan och havet. Flygplatsen skrev under en miljöcertificering 2003 som innebär att man fortlöpande utvärderar verksamheten för att se hur mycket den påverkar miljön så att den naturliga balansen inte rubbas.

Lagom till påskveckan förväntas den nya terminalen vid Málaga flygplats vara i drift. Kapaciteten fördubblas vilket betyder att den nya terminalen ska kunna ta emot 30 miljoner resenärer på ett år. 74 flyg med 9.000 passagerare i timmen vilket är dubbelt upp jämfört med tidigare, enligt Ángel Gallego, direktör vid Transición en Aena.
Den nya terminalen, T 3, är på 250.000 kvadratmeter. De 86 incheckningsdiskarna ligger på en sträcka som mäter 241 meter. Anläggningen är utrustad med det moderna automatiska systemet för bagagehantering (SATE) som kan hantera 7.500 bagageväskor i timmen. Det finns 48 gater, tolv med direktpåstigning via nosbryggor.

I månadsskiftet januari/februari inleddes de sista stegen med att trimma in driften av terminalanläggningen T-3 och korrigera eventuella fel. Förberedelserna har varit minutiösa.
”Många flygplatser har inte varit tillräckligt förberedda genom att göra tester, vilket har kostat flygplatserna efteråt. Det misstaget ska inte vi göra”, säger Ángel Gallego i samband med en pressträff.

Cirka 3.000 statister har medverkat i att göra testerna. Bland annat gällde ett av testen 184 fiktiva resenärer med 368 väskor som kom från sex fiktiva flygningar från EU-länder utan att behöva gå genom tullen eller visa passet. Andra resenärer kom fiktiva flygningar kom utifrån Schengenområdet vilket ställer högre krav på att säkerheten och kontrollen av dokumentation fungerar. Hela processen simulerades som incheckning av bagage, säkerhetskontroll, ombordstigning samt bagageutlämningen.

Med invigningen av nya terminal T-3 upphör verksamheten nästan helt vid T-1, som invigdes 30 juni 1972. Exakt samma terminal som T-1 byggdes även i Palma, Girona, Alicante och Ibiza. Det blir resenärer från eller till Melilla som kommer att bli hänvisade hit till T-1 i fortsättningen.
Det blir även nya tillfartsvägar, både från norr och från syd, vilka ska stå klara till vintern 2010/2011.
Läs mer om T-3 (på spanska, engelska och tyska) här


Assistanshjälp till personer med nedsatt rörlighet
I samband med regelverket (CE) 1107/2006 som Europaparlamentet klubbade igenom 26 juli 2008 ska alla flygplatser erbjuda assistanshjälp till personer med nedsatt rörlighet.
Denna europeiska åtgärd innebär en betydande social utveckling för människor med funktionshinder. Málaga flygplats har som uppgift att säkerställa att alla människor även med funktionshinder får hjälp vid europeiska flygplatser.
Du kan begära hjälp via Aenas webbplats eller på tlf 902 404 704.

En ny rullbana anläggs just för tillfället vid Málaga flygplats
En ny rullbana anläggs just för tillfället vid Málaga flygplats

Väntesal i Terminal 3
Väntesal i Terminal 3
Det är stål och glas som möter besökaren vid den nya terminalen T-3
Det är stål och glas som möter besökaren vid den nya terminalen T-3



Det spanska kungaparet don Juan Carlos och doña Sofia invigde den nya terminalen den 15 mars
Det spanska kungaparet don Juan Carlos och doña Sofia invigde den nya terminalen den 15 mars

Hittar du inte det du söker kan du prova här: 

Google
 







Vittsjö























Spanien Magasinet allt om Spanien